VIKBB48 Barrier free Libraries

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Helena Hubatková Selucká (lecturer)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Marie Hradilová
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
Tue 14:10–15:45 C128
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/35
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v v problematice různých druhů postižení; pochopit specifika služeb knihoven pro osoby se specifickými potřebami; použít získané informace pro svůj další studijní a profesní rozvoj; komunikovat s osobami se specifickými potřebami; seznámit se s činností různých organizací, které nabízejí služby pro osoby se specifickými potřebami.
Syllabus (in Czech)
  • Handicap vs. postižení
  • Rovný přístup v knihovnách
  • Komunikace a komunikační bariéry v knihovnách
  • Čtenářství a informační potřeby lidí se SP v prostorách knihoven
  • Osoby s mentálním postižením v knihovnách
  • Bezbariérovost knihoven - technická i lidská
  • Etnické menšiny v knihovnách
  • Děti se SP v knihovnách
  • Senioři v knihovnách
Literature
    recommended literature
  • Balvín, Jaroslav: Metody výuky romských žáků. ISBN 978-80-86031-73-6
  • Šnajdarová, Helena: Bezbariérové stavby. ISBN 978-80-7366-084
  • Streit, Vincenc: Služby knihoven zdravotně postiženým uživatelům. ISBN80-7050-455-2
  • Pešlová, Radka: Právní průvodce pečujících 2012
  • Blažek, Bohuslav a Jiřina Olmerová: Světy postižených.
  • Matoušek, Oldřich a kol.: Sociální služby. ISBN 978-80-7367-310-9.
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK and Martin LEČBYCH. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 349 stran. ISBN 9788024738291. URL info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání (Deaf Education. Textbook for distance study program). první. Brno: Paido, 2011, 126 pp. ISBN 978-80-7315-225-3. info
  • HAMADOVÁ, Petra. Sociální kompetence jako faktor zmírnění znevýhodnění v životě osob s postižením (Social Competences as a Factor of Disadvantage Minimalisation in Life of People with visual Impairment). 2009. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání (Education of Students with Social Disadvantage wtih Focus on Children of Roma Origin in Early Education). 1. vyd. Brno: MSD, 2009, 224 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ and Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, exkurze, workshopy
Assessment methods (in Czech)
Účast na výuce 75%, zpracování závěrečného projektu, případně praktická příprava a účast na programu pro osoby se SP v knihovně. Kombinovaní studenti: seminární práce v průběhu semestru + zpracování závěrečného projektu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
General note: výuka: úterý 14:10 - 15:50 Seminární učebna KISK.
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/VIKBB48