PB32JB83 Praktika ekologické a globální výchovy

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 9:10–12:25 ?
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Navazuje tak na kurz Soudobá témata ekologické výchovy. Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím a ekovýchovným projektům. Exkurze a náslech umožňují seznámení studentů s praktickou činností EV institucí. Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce programů na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty a programy ekologické výchovy.
Osnova
  • 1 - 26/02 Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - didaktické zvláštnosti EV - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů. 2 - 12/03 Environmentální výchova na základní a střední škole - EV v předškolním věku – lesní MŠ, EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role v rámci kurikulární reformy; 17/03-18/04 - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu 3 - 26/03 NNO v environmentální výchově, - střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; 4 - 09/04 mimoškolní EV - historie, vývoj a současnost; - ukázka tvorby plánu EV pro mimoškolní výchovu a příkladů dobré praxe; - zadání témat závěrečných prací. 5- 26/04 představení hodnocení náslechů programů EV, EV v informálním vzdělávání (metodiky interpretace přírodního a kulturního dědictví), konzultace závěrečných prací veřejnosti. 5 - 07/05 představení seminárních prací I 6 - 12/05 (konkrétní termín bude stanoven po domluvě se studenty) Terénní exkurze - využití chráněných území v EV; ekopedagogické využití školních pozemků a budov; - prezentace seminárních prací II.
Literatura
    povinná literatura
  • Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
  • PASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane
    doporučená literatura
  • online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
  • Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
  • online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
    neurčeno
  • Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
Výukové metody
Typ výuky: interaktivní bloková výuka, samostatná práce, terénní exkurze.
Metody hodnocení
Aktivní účast v blocích, hodnocení ekologického výukového programu, vlastní práce.
Informace učitele
http://www.acor.cz
Kurz proběhne v šesti blocích: 1. 26.2. 2. 12.3. 3. 26.3. 4. 9.4. 5. 23.4. 6. 7.5. Termín jednodenní terénní praxe předpokládáme 12.5.2014. Podmínkou úspěšného ukončení je dostatečný počet bodů v: hodnocení ekologického výukového programu na některém středisku ekologické výchovy (seznam bude nabídnut), zpracování závěrečné týmové práce a drobných průběžných úkolech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.