PB32JB83 Praktika ekologické a globální výchovy

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 9:10–12:25 L35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Navazuje tak na kurz Soudobá témata ekologické výchovy. Výuka sestává ze tří bloků, samostatného náslechu a jednodenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím a ekovýchovným projektům. Exkurze a náslech umožňují seznámení studentů s různými směry EV a s praktickou činností EV institucí. Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce programů na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty a programy ekologické výchovy.
Osnova
  • 1 - 24/02 Informace o kurzu a podmínkách ukončení. Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - didaktické zvláštnosti EV - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů. V případě účasti NEdostatečného množství studentů se bude nahrazovat místo studijního volna v dubnu. 2 - 09/03 Environmentální výchova na základní a střední škole - EV v předškolním věku – lesní MŠ, EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role v rámci kurikulární reformy; 3 - 23-24/02 Dvoudenní terénní praxe: v rámci praxe se studenti formou aktivit seznámí s různými směry environmentální výchovy (praxe se koná ve spolupráci s doc. PhDr. Janem Činčerou, Ph.D.) 06/04 studijní volno - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu v průběhu dubna (termíny budou vypsány) 4 - 20/04 NNO v environmentální výchově, - střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; badatelsky orientované vyučování, Real World Learning; 5 - 04/05 představení hodnocení náslechů programů EV, mimoškolní EV - historie, vývoj a současnost; - ukázka příkladů dobré praxe; konzultace závěrečných prací. 6 - 18/05 prezentace seminárních prací.
Literatura
    povinná literatura
  • PASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane
  • Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
    doporučená literatura
  • Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
  • online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
  • online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
    neurčeno
  • Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
Výukové metody
Typ výuky: interaktivní bloková výuka, samostatná práce, terénní exkurze.
Metody hodnocení
Aktivní účast v blocích, hodnocení ekologického výukového programu, vlastní práce.
Informace učitele
Kurz proběhne v šesti blocích: 1. 24.2. 2. 9.3. 3. 23.-24.3. 4. 20.4. 5. 4.5. 6. 18.5. Termín dvoudenní terénní praxe bude 23.-24.3.2016. Podmínkou úspěšného ukončení je dostatečný počet bodů v: hodnocení ekologického výukového programu na některém středisku ekologické výchovy (seznam bude nabídnut), zpracování závěrečné týmové práce a drobných průběžných úkolech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.