FF:PG12B26 Rétorika - Informace o předmětu
PG12B26 Rétorika
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:50–12:25 U36
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto volitelného kursu je nabídnout budoucím pedagogům možnost osvojit si jak teoreticky, tak prakticky základní poznatky o moderní rétorice, a to s přihlédnutím ke specifickým rysům jejich hlavního oboru.
- Osnova
- 1) krátce z historie oboru, 2) současné postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami (stylistika, teorie komunikace atd.), 3) faktory působící na průběh komunikace a vliv těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů 4) typologie řečnických projevů 5) základní poučení o národním jazyce a jeho varietách, 6) hlavní fáze přípravy projevu - invence, kompozice, stylizace 7-12) cvičné projevy studentů (průběžně); tyto projevy mohou být podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány
- Literatura
- ČERVENÁ, Vlasta. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Vladimír Mejstřík. 3., opr. vyd. Praha: Academia, 2003, 647 s. ISBN 9788020010803. info
- kol. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. 2. vyd. Praha : Academia, 1989.
- MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 356 s. ISBN 8020006400. info
- MARTINCOVÁ, O., aj. 2004. Nová slova v češtině : slovník neologizmů 2. Praha : Academia.
- KRAUS, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 879 s. ISBN 9788020013514. info
- HAUSER, Přemysl, Vlastimil STYBLÍK, Eva HOŠNOVÁ a Marie ČECHOVÁ. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2004, 248 s. ISBN 80-7235-018-8. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
- HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Vyd. 2., rozš., v nakl. For. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 8071689130. info
- STANĚK, Vladimír. Jak psát správně čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 85 s. ISBN 8071684732. info
- KRMOVÁ, M. 2008. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. 3. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita.
- STRAHL, Vlastimil. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině : podle původních jazykových pramenů a prací českých lingvistů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 150 s. ISBN 8071849812. info
- LOTKO, E. 2004. Kapitoly ze současné rétoriky. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého.
- ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
- KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia, 1998, 182 s. ISBN 8020006591. info
- KRAUS, J. 2004. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum.
- Hubáček, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1990.
- LAIROVÁ, Sylvie. Trénink paměti :principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Translated by Miroslava Camutaliová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-293-9. info
- Machová, Svatava, red. Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha : Univerzita Karlova, 1995.
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
- Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000.
- SZYMANEK, K. 2003. Umění argumentace : terminologický slovník. Olomouc : Univerzita Palackého.
- Výukové metody
- Náplní kursu je rozvíjení praktických řečnických dovedností studentů, se zaměřením na dovednosti důležité zvláště pro budoucí učitele.
- Metody hodnocení
- Protože předmět má charakter workshopu, účast ve výuce je nutná (min. 75% za semestr). Podmínkou k získání zápočtu jsou minimálně dvě samostatná ústní vystoupení každého ze studentů (cca v rozsahu 5-10 min.); podklady k vystoupením studenti odevzdají v písemné formě; technické podrobnosti budou upřesněny na počátku výuky kolektivním mailem. Vyučovacím jazykem kursu je čeština, včetně úkolů a vystoupení připravených studenty.
- Informace učitele
- Vzhledem k tomu, že tento kurs je určen i nebohemistům, jsou v seznamu literatury obsaženy rovněž základní slovníky, mluvnice a příručky týkající se češtiny obecně; seznam dále obsahuje základní práce o rétorice (v nich lze najít podrobnější bibliografii oboru) a závěrem práce zaměřené především na specifické rysy pedagogické komunikace). Osnova pro každý týden a eventuální materiály do seminářů budou studentům vždy v předstihu k dispozici v ISu; materiály si pak účastnící kursu přinesou s sebou do výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/PG12B26