FF:PG21A30 Didaktika - Informace o předmětu
PG21A30 Didaktika
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 14:10–15:45 L31
- Předpoklady
- PG12A23 Pedagogické teorie || PGJ12A23 Pedagogické teorie
Předpokladem zápisu do kurzu je absolvování kurzu Pedagogické teorie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz didaktiky zachycuje vývoj této disciplíny v průběhu 20. století a současně mapuje základní modely vyučování. Další část kurzu je věnována teoriím učení, které jsou jedním z východisek pro koncipování i průběh vzdělávání a vyučování (asociativní teorie učení, teorie sociálního učení, teorie učení se vhledem, konstruktivistické teorie učení). Poslední část kurzu je zaměřena na projektování školních vzdělávacích programů, které vychází z platných dokumentů v ČR a současně je ukotveno v systémové teorii vzdělávání nebo v tzv. komunikativní didaktice.
- Osnova
- 1. Proudy didaktického myšlení od konce 18. století do roku 1990
- 2. Současná kurikulární reforma
- 3. Systémová teorie vzdělávání a model systémového vyučování
- 4. Konstruktivistická teorie učení a konstruktivistický model výuky
- 5. Teorie sociálního učení a jejich využití ve výuce
- 6. Kompetence ve vzdělávání
- 7. Projektování vzdělávacích cílů v rámci školních vzdělávacích programů
- 8. Kurikulum a vzdělávací obsah
- 9. Projektování vzdělávacího obsahu (učiva) v rámci školních vzdělávacích programů
- 10. Vzdělávací výsledky a jejich měření
- Literatura
- Contemporary theories of learning : learning theorists-- in their own words. Edited by Knud Illeris. 1st pub. London: Routledge, 2009, viii, 235. ISBN 9780415473439. info
- MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 127 stran. ISBN 9788073151751. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení
V rámci seminárních cvičení se studenti učí koncipovat školní vzdělávací program. - Metody hodnocení
- písemný test a skupinový projekt.
- Informace učitele
- Kurz má současně i e-learningovou formou, kde jsou zveřejněny podmínky ukončení aktuálního kurzu, studijní materiály a závazné dokumenty pro tvorbu školních vzdělávacích programů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/PG21A30