PG21A30 Didaktika

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 L31
Předpoklady
PG12A23 Pedagogické teorie || PGJ12A23 Pedagogické teorie
Předpokladem zápisu do kurzu je absolvování kurzu Pedagogické teorie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz didaktiky zachycuje vývoj této disciplíny v průběhu 20. století a současně mapuje základní modely vyučování. Další část kurzu je věnována teoriím učení, které jsou jedním z východisek pro koncipování i průběh vzdělávání a vyučování (asociativní teorie učení, teorie sociálního učení, teorie učení se vhledem, konstruktivistické teorie učení). Poslední část kurzu je zaměřena na projektování školních vzdělávacích programů, které vychází z platných dokumentů v ČR a současně je ukotveno v systémové teorii vzdělávání nebo v tzv. komunikativní didaktice.
Osnova
  • 1. Proudy didaktického myšlení od konce 18. století do roku 1990
  • 2. Současná kurikulární reforma
  • 3. Systémová teorie vzdělávání a model systémového vyučování
  • 4. Konstruktivistická teorie učení a konstruktivistický model výuky
  • 5. Teorie sociálního učení a jejich využití ve výuce
  • 6. Kompetence ve vzdělávání
  • 7. Projektování vzdělávacích cílů v rámci školních vzdělávacích programů
  • 8. Kurikulum a vzdělávací obsah
  • 9. Projektování vzdělávacího obsahu (učiva) v rámci školních vzdělávacích programů
  • 10. Vzdělávací výsledky a jejich měření
Literatura
  • Contemporary theories of learning : learning theorists-- in their own words. Edited by Knud Illeris. 1st pub. London: Routledge, 2009, viii, 235. ISBN 9780415473439. info
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 127 stran. ISBN 9788073151751. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
Výukové metody
přednáška, cvičení
V rámci seminárních cvičení se studenti učí koncipovat školní vzdělávací program.
Metody hodnocení
písemný test a skupinový projekt.
Informace učitele
Kurz má současně i e-learningovou formou, kde jsou zveřejněny podmínky ukončení aktuálního kurzu, studijní materiály a závazné dokumenty pro tvorbu školních vzdělávacích programů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.