FF:IM083 AV seminář II - Informace o předmětu
IM083 AV seminář - Umění nových médií II
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Martina Ivičič (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 14:10–17:25 N21
- Předpoklady
- Studenti budou schopni: Formulovat názory na významná díla mediálního umění; Rozpoznat vlivy, které na zformulování této um. oblasti působily; Interpretovat vybraná mediální díla; Analyzovat díla mediálních umělců s ohledem na jejich místo v rámci mediálního umění a celkovou tvorbu autora; Zhodnotit přínos klíčových děl z historie vztahu umění-technika pro vývoj mediálního umění.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Jiné omezení: Seminář si zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo si souběžně zapsali předměty: Umění nových médií: umění a technika I, II a Estetické teorie multimédií I, II. - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Náplní seminářů jsou primárně videoprojekce, které seznámí posluchače s výraznými díly umění nových médií. V jarním semestru seminář mapuje historii robotic art, digitální umění od ´90 po současnost. Významnou témou je i vliv technologie a vědy na umění, konkrétně v bioartu. Cílem je rozšíření povědomí o umělecké tvorbě využívající ICT a biotechnologie v jejím širším kulturním kontextu.
- Osnova
- VLIVY VĚDY NA UMĚNÍ I.: UMĚNÍ A KYBERNETIKA Gordon Pask: Musicolour 1953 Jean Tinguely: Méta-Harmonie II, 1979, Méta-Matics Roy Ascott_Gesamtdatenwerk Robotic Art Nicolas Schöeffer: CYSP I Edward Ihnatowicz : Senster Ken Rinaldo:Autopoiesis Knowbotic research a Survival Research Laboratory Stelarc Psycho Cyber. DVD 57 min 90´ - DIGITÁLNÍ REVOLUCE:UMĚNÍ V DOBĚ DIGITÁLNÍ DISTRIBUCE STRATEGIE: KOLABORACE A PARTICIPACE APROPRIACE A OPEN SOURCE INTERVENCE/ ZÁSAHY ONLINE RE-ENACTMENTS TELEPREZENCE A DOHLED browser art, generative art, glitch art... (Mark Amerika, Ben Benjamin, Olia Lialina, Mark Napier, Ken Goldberg, Peter Weibel, 01´s Eva a Franco Mattes, Futurefarmers...) ESTETIKA SELHÁNI DVD: Bowed Piano Ensemble,Steven Scott:Zvuková skulptura/audio- performance OD FUTURIZMU KE GLITCHi DVD: Christian Marclay: Record Player John Oswald- plunderfónie DJ SPOOKY, Pan Sonic, Aphex Twin VR jako sen a jako technologie MYRON KRUEGER: RESPONSIVE ENVIRONMENTS 1977 Osmose, Legible City, CAVE® - A Virtual Reality Theater 1993. VLIVY VĚDY NA UMĚNÍ II.: ARTIFICIAL LIFE – VĚDECKÁ DISCIPLINA A DIGITÁLNÍ UMĚNÍ E.Driessens/Verstappen: Image Cultivating Machine, Sommerer-Mignonneau: A-VOLVE Karl SIMS W.LATHAM SILVER
- Literatura
- BELL, David. An introduction to cybercultures. 1st publ. London: Routledge, 2001, viii, 246. ISBN 0415246598. info
- The new media reader. Edited by Noah Wardrip-Fruin - Nick Montfort. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2003, xv, 823. ISBN 0262232278. info
- LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404 s. ISBN 0-415-22377-6. info
- BOLTER, Jay David a Richard A. GRUSIN. Remediation : understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xi, 295. ISBN 0262522799. info
- Výukové metody
- audiovizuální prezentace a následná diskuse, aktivní účast na semináři, domácí sledování ukázek.
- Metody hodnocení
- Ukončenie je rovnaké ako v podzimnom semestri: pozostáva z dvoch zložiek: Prvou je audio alebo videozáznam / audiovizuálna alebo zvuková prezentácia v rozsahu 1 až 5 minút. Druhou je sprievodný teoretický koncept/anotácia tomuto dielu (rozsah cca 1 A4) Zadanie: použite ľubovoľné prístupy a stratégie a vytvorte nové spracovanie staršieho diela z histórie umenia nových médií. Umiestnite staré dielo do súčasného kontextu a dajte mu nový význam. Reagujte súčasnými technologickými možnosťami na avantgardné postupy, myšlienky, stratégie. Zatiaľ čo historická avantgarda a jej staré médiá priniesli nové formy a spôsoby zobrazovania skutočnosti a nové spôsoby videnia sveta, súčasné umenie technológií sa sústreďuje na nové spôsoby manipulovania a sprístupnenia dát. Dnešný autor/divák (prosumer) stojí u zrodu určitého usporiadania, určitého systému a je schopný vytvoriť si vlastný príbeh ako odpoveď na to, čo práve videl, príbeh so svojimi vlastnými odkazmi. Cieľom tohto spôsobu ukončenia audio-vizuálneho seminára je schopnosť poslucháčov vyjadriť sa nielen teoretickým textom, ale aj pomocou vlastnej audio-vizuálnej tvorby. AV seminár má iba poukázať na kľúčové diela archeológie nových médií úzko spätými s významnými konceptmi a vznikom nových umeleckých prístupov. Je na poslucháčovi, ako sa vysporiada so zadaním. V súčasnosti už každý disponuje akýmkoľvek záznamovým médiom a taktiež sú k dispozícií open source software, freeware na úpravu digitálneho záznamu, internet je preplnený voľne dostupnými ukážkami diel. Cieľom je podnietiť poslucháčov k aktívnemu vyhľadávaniu dostupných dát a nástrojov ich spracovania a k aktívnej práci a manipulácií s nimi.
- Informace učitele
- Doporučená literatura je pravidelně aktualizována v interaktivních osnovách předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/IM083