FF:IM137 Aplikovaná herní studia - Informace o předmětu
IM137 Aplikovaná herní studia - výzkum a design
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Bártek (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
Mgr. Jaroslav Švelch, PhD. (náhr. zkoušející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché pondělí 13:20–16:35 N21
- Předpoklady
- IM082 Herní studia
IM082 Herní studia (splněno, možnost výjimky) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení znalost herních studií a představit metody a techniky, kterými lze zkoumat digitální hry, jejich průmysl a publikum. Student v průběhu kurzu získá poznatky aplikovatelné nejen v akademické sféře, ale i v profesním prostředí. Témata přednášek jsou strukturována do několika tématických bloků rozdělených na zkoumání a využívání her ve výzkumu, zkoumání průmyslu a analyzování herního publika. Studenti získají jak teoretické znalosti nutné pro hlubší pochopení her a herní kultury, tak i vybrané metody, kterými lze tato témata zkoumat.
- Osnova
- * kurz probíhá jednou za 2 týdny v delším celistvém bloku
- BLOK I.
- 01) Úvod, základní herní principy
- 02) Aplikace modelu MDA
- 03) Kybertext, hra vs realita - k čemu je nám kybertext v procesu tvorby?
- BLOK II.
- 04) Herní narativ, sémiotika, remediace obsahů - metody analýzy
- 05) Hráči jako specifické publikum - teorie
- 06) Virtuální světy jako etnografické pole
- BLOK IV.
- 07) Metody telemetrie a získávání dat o hráčích
- 08) Herní analytika
- 09) Interaktivní systém, zpětná vazba, design a návrh QA
- BLOK V.
- 10) Koncept playbour - uživatel jako spolutvůrce obsahu - teorie a metody mapování
- 11) Možnosti dig. her jako výzkumného nástroje - crowdresearch
- BLOK VI.
- 12) Analýza mediálního průmyslu dig. her
- 13) Herní průmysl - jeho vzestupy a pády
- BLOK VII.
- 14) zhodnocení témat seminárních prací, diskuze
- Výukové metody
- Přednášky a semináře, četba, tvorba závěrečné seminární práce
- Metody hodnocení
- Student v průběhu semestru musí splnit průběžné seminární úkoly a vypracovat závěrečnou seminární práci na vybrané téma.
1x průběžné úkoly (40 % hodnocení)
1x závěrečná seminární práce (60 %) - Informace učitele
- AARSETH, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. JHU Press. 1997.
AARSETH, Espen. Introduction to Gamestudies. 2001. Dostupné z: http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html
BARTLE, Richard. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players who suits MUDs. 1996. Dostupné z: http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm
BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. London: MIT Press. c2007.
DOSTÁL, Jiří. Výukový software a počítačové hry - nástroje moderního vzdělávání. In Časopis pro technickou a informační výchovu. 2009.
ENTERTAINMENT SOFTWARE ASSOCIATION. Essential Facts: About the computer and videogame industry - 2013. Dostupné z: http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2013.pdf
GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy. Palgrave. 2003.
HUNICK, LEBLANC & ZUBEK. MDA: A formal approach to game design and game research. Discovery. 3 2004, Sv. 83. Dostupné z: http://www.cs.northwestern.edu/~hunicke/MDA.pdf
JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. 1. vyd. New York: New York University Press, 2006, xi, 308 s. ISBN 978-081-4742-952.
JUUL, Jesper. Half-real :video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005.
KERR, Aphra. The business and culture of digital games: gamework/gameplay. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2006, 177 p. ISBN 978-141-2900-461.
LEVY, Luis, NOVAK, Jeannie. Game Development Essentials: Game QA & Testing. Cengage Learning. 2009.
MÄYRÄ, Frans. An introduction to game studies :games in culture. 1st ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2008
MCALLISTER, Graham. The difference between focus testing and player testing. Edge [online]. 2012. Dostupné z: http://www.edge-online.com/features/the-difference-between-focus-testing-and-player-testing
SCHNELL, Jesse. The Art of Game Design. The Book of Lenses. CRC Press. 2008.
SCHULTZ, Charles, BRYANT, Robert. Game Testing Mercury Learning & Information. 2011.
WOLF, Mark J.P.; PERRON, Bernard, eds. The Video Game Theory Reader. 2003. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/IM137