MUKS40 Muzejní marketing a management

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. František Šebek (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Valášková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
osvojit si základní poznatky o řízení jednotlivých muzejních činností;
osvojit si základní poznatky o marketingu muzeí;
umět použít tyto poznatky v praxi
Osnova
  • Muzejní zájmová sdružení a jejich fungování.
  • Řízení jednotlivých muzejních činností, collection management.
  • Kumunikace. Společenské chování a protokol.
  • Marketing. Základní pojmy, literatura, dějiny.
  • Marketingový mix. Analýza situace na trhu, cílová skupina, cenová politika, propagace, reklama, public relations.
  • Specifická situace muzeí, marketing v muzeu.
  • Fundraising, sponsoring.
Literatura
  • Verhaar, Jan: Management and Organization. Amsterdam, Renwardt Academie
  • Fahy, Anne: Collections Management. London - New York, Routledge 1995, s. 304. ISBN 0-415-11283-4
  • The Management Needs of Museum Personnel. Amsterdam Reinward Academie
  • Museums - management. Wien, MANZsche Verlags- und Universitätsbuchhandlund 1991. s. 248. ISBN 3-214-082191
  • Statut ICOM a Stanovy AMG
  • FOPP, Michael A. Managing museums and galleries. London: Routledge, 1997, ix, 241 s. ISBN 0-415-09496-8. info
  • MCLEAN, Fiona. Marketing the museum. London: Routledge, 1997, 257 s. ISBN 0-415-10392-4. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • DOLANSKÝ, Václav, Vladimír MĚKOTA a Vladimír NĚMEC. Projektový management. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 372 s. ISBN 8071692875. info
  • BOWMAN, Cliff. Strategický management. Translated by Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 1996, 147 s. ISBN 8071692301. info
  • MAJARO, Simon. Základy marketingu. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Grada, 1996, 308 s. ISBN 8071692972. info
  • SCHULTZ, Don E. Moderní reklama : umění zaujmout. Translated by Robert Špaček. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 668 s. ISBN 8071690627. info
  • MCCARTHY, E. Jerome a William D. PERREAULT. Základy marketingu. Translated by Dana Bursíková. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 511 s. ISBN 80-85605-29-5. info
  • Museum management. Edited by Kevin Moore. London: Routledge, 1994, xi, 298. ISBN 0415112796. info
  • Management. Edited by Heinz Weihrich - Harold Koontz. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1993, 659 s. ISBN 80-85605-45-7. info
  • GRUBER, David. Jak si vychutnat zuřícího šéfa. Ostrava: Gruber-TDP, 1992. ISBN 80-900680-2-2. info
  • Museums 2000 : politics, people, professionals and profit. Edited by Patrick John Boylan. London: Museums Association in conjunction with Routledge, 1992, vii, 203 s. ISBN 0-415-05455-9. info
Výukové metody
teoretická příprava, cvičení
Metody hodnocení
Přednáška; ústní zkouška - znalost a pochopení přednesené látky, četba vybraného titulu ze zadané literatury, schopnost praktické aplikace teoretických vědomostí na modelových situacích
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.