FF:VIKMA08 Informační chování - Informace o předmětu
VIKMA08 Informační chování
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jela Steinerová, PhD. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 10:50–12:25 C11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v rámci složitých sociotechnických systémů. Cílem kurzu je především pomoci studentům • zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu, • podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování, • poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum na poli informačního chování.
- Osnova
- Osnova kurzu: 1. Úvod do informačního chování: teorie a paradigmata, oborový a interdisciplinární přístup 2. Konceptualizace: informace, informační potřeba, modely informačního chování 3. Informační chování z pohledu kognitivní vědy 4. Informační chování z pohledu sociálního konstruktivismu 5. Informační chování a informační ekologie 6. Informační chování ve specifickém kontextu (zdravotní informace, věda a výzkum – humanitní vs. přírodní vědy) 7. HCI vs. HII 8. Informační chování a každodennost (informační společnost, informační chudoba)
- Literatura
- Ivana Holzbachová: Filozofické a metodologické problémy vědy
- Výukové metody
- Kurz kombinuje přednášky a diskuze. Předpokladem k diskuzi na hodině je studium literatury, které je zadáno na každou hodinu. Součástí kurzu jsou i hodiny s hostujícími vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Hodnocena je průběžná příprava. Studenti navíc pracují na semestrálním projektu, který se skládá ze dvou částí: (1) analýza dostupné literatury na dané téma a (2) návrh vlastního výzkumného projektu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/VIKMA08