FF:KSCB107 Fonetika souvislé řeči - Informace o předmětu
KSCB107 Fonetika souvislé řeči v čínštině
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Plucar, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:10–15:45 K23
- Předpoklady
- KSCA003 Fonetika čínštiny && KSCA006 Čínština I && ! KSCA007 Čínština II
Předmět navazuje na kurz KSCA003 Fonetika a dále rozvíjí nácvik výslovnosti a náslechu moderní čínštiny na obtížnějším materiálu (delší úseky). Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Kulturní studia Číny (program FF, B-HS)
- Kulturní studia Číny (program FF, B-MS) (2)
- Cíle předmětu
- - praktický nácvik zvukové stránky putonghua od úrovně slabiky po úroveň věty; důraz na souvislou řeč - osvětlení probíraných jevů pomocí teoretických výkladů o zvukové stavbě putonghua (výklady jak fonologické, tak fonetické) - pravidelné čtení vybraných textů
- Osnova
- OBSAH KURZU:
- 1. Upevnění dovedností: Dosažení optimální výslovnosti dvojslabičných útvarů (správně vyslovené iniciály, finály, tonémy). Potřebné teoretické doplnění.
- segmentální rovina:
- - stručný výklad hierarchického modelu struktury čínské slabiky, založený na tradičních komponentech; výklad specifických fonetických vlastností těchto komponentů (významně usnadní správnou výslovnost slabiky)
- - iniciály: stručný přehled fonologického systému iniciál, založeného na pinyinu;
- - finály: stručný přehled fonologického systému finál založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných finál (zejm. dvojhlásky, trojhlásky, finály
- suprasegmentální (prozodická) rovina: pro dvojslabičné útvary – upevnění kombinací tonémů, kombinace
- 2. Výklad a nácvik suprasegmentálních (prozodických) jevů souvislé řeči Dosažení optimální zvukové podoby celých vět, a to v konkrétním situačním kontextu (adekvátní rozmístění a adekvátní zvukové ztvárnění přízvučných a nepřízvučných slabik + správné členění řeči = správný řečový rytmus; zvládnutí intonační křivky věty). Konkrétně:
- - přízvuk v čínštině: spontánní hovorová putonghua jako stress-timed language (paralela s angličtinou, naopak výrazná odlišnost od češtiny); zvuková realizace přízvuku a „ne-přízvuku“; vztah mezi tónem a přízvukem;
- - klitika a klitikoidy (systematicky nepřízvučná jednoslabičná slova) jako klíčové stavební prvky řečového rytmu
- - variabilní akcentuace dvojslabičných slov
- - zásady členění souvislé řeči, jeho jednotky (mluvní takt; větný úsek = kólon; věta)
- - zásady přízvukování větných členů
- - větný přízvuk (neutrální vs. logický/kontrastivní)
- - větná intonace, její vztah k tonémům
- - expresivita
- Literatura
- používaný zvukový materiál: zejména Švarný, Oldřich a kol. Hovorová čínština v příkladech I.- IV. Olomouc: UP, 1998. (věty zapsané v prozodické transkripci)
- Výukové metody
- cvičení - nácvik výslovnosti, četba
- Metody hodnocení
- pravidelná účast (povoleny 2 absence), domácí úkoly, aktivita
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/KSCB107