FF:KSCB107 Fonetika souvislé řeči - Informace o předmětu
KSCB107 Fonetika souvislé řeči v čínštině
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Předpoklady
- KSCA203 Fonetika čínštiny
Předmět navazuje na kurz KSCA003 Fonetika a dále rozvíjí nácvik výslovnosti a náslechu moderní čínštiny na obtížnějším materiálu (delší úseky). Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- - praktický nácvik zvukové stránky putonghua od úrovně slabiky po úroveň věty; důraz na souvislou řeč - osvětlení probíraných jevů pomocí teoretických výkladů o zvukové stavbě putonghua (výklady jak fonologické, tak fonetické) - pravidelné čtení vybraných textů
- Výstupy z učení
- Student bude: - mít základní teoretické znalosti o zvukové stavbě putonghua - schopen produkovat souvislou řeč ve správném rytmu, se správně umístěnými přízvučnými slabikami a správně umístěnými předěly
- Osnova
- OBSAH KURZU: Rozvržení obsahu kurzu do jednotlivých výukových hodin bude přizpůsobováno potřebám konkrétní skupiny studentů. 1. Upevnění dovedností: Dosažení optimální výslovnosti dvojslabičných spojení (správně vyslovené iniciály, finály, tóny, qingsheng). Potřebné teoretické doplnění. a) segmentální rovina: - stručný výklad hierarchického modelu struktury čínské slabiky, založený na tradičních komponentech; výklad specifických fonetických vlastností těchto komponentů (významně usnadní správnou výslovnost slabiky) - iniciály: stručný přehled fonologického systému iniciál, založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných iniciál - finály: stručný přehled fonologického systému finál založeného na pinyinu, opravení výslovnosti obtížných finál (, trojhlásky, finály) b) suprasegmentální rovina (prozodická rovina): - pro dvojslabičné útvary – upevnění kombinací 4 tónů, kombinace s qingshengem, sandhi tónů 2. Výklad a nácvik suprasegmentálních (prozodických) jevů souvislé řeči. Dosažení optimální zvukové podoby celých vět, a to v konkrétním situačním kontextu (adekvátní rozmístění a adekvátní zvukové ztvárnění přízvučných a nepřízvučných slabik + správné členění řeči = správný řečový rytmus; zvládnutí intonační křivky věty). Konkrétně: - přízvuk v čínštině: spontánní hovorová putonghua jako stress-timed language (paralela s angličtinou, naopak výrazná odlišnost od češtiny); zvuková realizace přízvuku a „ne-přízvuku“; vztah mezi tónem a přízvukem - variabilní akcentuace dvojslabičných slov - zásady členění souvislé řeči, jednotky (mluvní takt; větný úsek = kólon; věta) - zásady přízvukování větných členů - větný přízvuk (neutrální vs. logický/kontrastivní) - větná intonace - expresivita a vyjádření emocí (pragmatická stránka jazykové komunikace)
- Literatura
- Švarný O., Uher D., Úvod do studia hovorové čínštiny, Olomouc: Vydavatelství UP 1997.
- používaný zvukový materiál: zejména Švarný, Oldřich a kol. Hovorová čínština v příkladech I.- IV. Olomouc: UP, 1998. (věty zapsané v prozodické transkripci)
- Integrated Chinese : simplified characters. Edited by Yuehua Liu. 3rd ed. Boston: Cheng & Tsui Company, 2010, xxxi, 335. ISBN 9780887276446. info
- Výukové metody
- cvičení - nácvik výslovnosti, četba
- Metody hodnocení
- pravidelná účast (povoleny 2 absence), domácí úkoly, aktivita, závěrečná zkouška (čtení) ve skupince 3-4 studentů
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/KSCB107