KSCB107 Fonetika souvislé řeči v čínštině

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
KSCA203 Fonetika čínštiny
Předmět navazuje na kurz KSCA003 Fonetika a dále rozvíjí nácvik výslovnosti a náslechu moderní čínštiny na obtížnějším materiálu (delší úseky). Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
- praktický nácvik zvukové stránky putonghua od úrovně slabiky po úroveň věty; důraz na souvislou řeč - osvětlení probíraných jevů pomocí teoretických výkladů o zvukové stavbě putonghua (výklady jak fonologické, tak fonetické) - pravidelné čtení vybraných textů
Výstupy z učení
Student bude: - mít základní teoretické znalosti o zvukové stavbě putonghua - schopen produkovat souvislou řeč ve správném rytmu, se správně umístěnými přízvučnými slabikami a správně umístěnými předěly
Osnova
  • OBSAH KURZU: Rozvržení obsahu kurzu do jednotlivých výukových hodin bude přizpůsobováno potřebám konkrétní skupiny studentů. 1. Upevnění dovedností: Dosažení optimální výslovnosti dvojslabičných spojení (správně vyslovené iniciály, finály, tóny, qingsheng). Potřebné teoretické doplnění. a) segmentální rovina: - stručný výklad hierarchického modelu struktury čínské slabiky, založený na tradičních komponentech; výklad specifických fonetických vlastností těchto komponentů (významně usnadní správnou výslovnost slabiky) - iniciály: stručný přehled fonologického systému iniciál, založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných iniciál - finály: stručný přehled fonologického systému finál založeného na pinyinu, opravení výslovnosti obtížných finál (, trojhlásky, finály) b) suprasegmentální rovina (prozodická rovina): - pro dvojslabičné útvary – upevnění kombinací 4 tónů, kombinace s qingshengem, sandhi tónů 2. Výklad a nácvik suprasegmentálních (prozodických) jevů souvislé řeči. Dosažení optimální zvukové podoby celých vět, a to v konkrétním situačním kontextu (adekvátní rozmístění a adekvátní zvukové ztvárnění přízvučných a nepřízvučných slabik + správné členění řeči = správný řečový rytmus; zvládnutí intonační křivky věty). Konkrétně: - přízvuk v čínštině: spontánní hovorová putonghua jako stress-timed language (paralela s angličtinou, naopak výrazná odlišnost od češtiny); zvuková realizace přízvuku a „ne-přízvuku“; vztah mezi tónem a přízvukem - variabilní akcentuace dvojslabičných slov - zásady členění souvislé řeči, jednotky (mluvní takt; větný úsek = kólon; věta) - zásady přízvukování větných členů - větný přízvuk (neutrální vs. logický/kontrastivní) - větná intonace - expresivita a vyjádření emocí (pragmatická stránka jazykové komunikace)
Literatura
  • Švarný O., Uher D., Úvod do studia hovorové čínštiny, Olomouc: Vydavatelství UP 1997.
  • používaný zvukový materiál: zejména Švarný, Oldřich a kol. Hovorová čínština v příkladech I.- IV. Olomouc: UP, 1998. (věty zapsané v prozodické transkripci)
  • Integrated Chinese : simplified characters. Edited by Yuehua Liu. 3rd ed. Boston: Cheng & Tsui Company, 2010, xxxi, 335. ISBN 9780887276446. info
Výukové metody
cvičení - nácvik výslovnosti, četba
Metody hodnocení
pravidelná účast (povoleny 2 absence), domácí úkoly, aktivita, závěrečná zkouška (čtení) ve skupince 3-4 studentů
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.