MUI_26 Muzea a publikum

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Jana Přepechalová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 1. 3. 15:00–17:25 K33, Čt 22. 3. 15:00–17:25 K33, Čt 19. 4. 15:00–17:25 K33, Čt 10. 5. 15:00–17:25 K33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Práce s veřejností II. se zabývá tématy jako muzeologický výzkum a průzkumy veřejného mínění, muzejní pracovníci pro práci s veřejností, jejich kategorizace a činnosti, veřejnost a muzejní návštěvníci, specifika práce muzea s dětmi, dospělými a seniory a různými profesními a zájmovými skupinami, muzejní pedagogika a muzejní prezentační formy a interaktivní akce a programy pro návštěvníky. Absolvováním kurzu by měli studenti být schopni porozumět a získané teoretické poznatky aplikovat v prostředí muzejní či kulturní instituce.
Osnova
  • 1. Muzea a školy, spolupráce muzeí a škol, akce pro žáky a studenty, akce pro učitele. 2. Práce s mládeží obecně, zájmové kroužky, výchova budoucích muzejních návštěvníků. 3. Muzea a dospělí, zájmové kroužky a společnosti u muzeí a další aktivity. 4. Interaktivní akce pro návštěvníky, užití moderní techniky. 5. Působení muzejních prezentačních forem na návštěvníky. 6. Muzejní komunikace. Muzeum jako médium. 7. Informační střediska v muzeích. 8. Muzeum jako pramen věd, spolupráce s vědeckými institucemi, badatelé v muzeích. 9. Spolupráce s dalšími státními i nestátními organizacemi. 10. Praktické vyzkoušení některých prvků z práce s veřejností.
Literatura
  • AMBROSE, Timothy a Crispin PAINE. Museum basics. London: ICOM, 1993, xi, 319 s. ISBN 0-415-05769-8. info
  • BLACK, Sam. Nejúčinnější propagace : public relations. Translated by Dana Janišová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994, 203 s. ISBN 8071691062. info
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. 2. vyd. London : Routledge, 1996. 206 s. ISBN 0-415-06857-6.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
  • Chadwick, Alan - Stannett, Annette: Museums and Adults Learning: perspectives from Europe. London 2000
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing
  • Kirshenblatt-Gimblett, Barbara: Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley - Los Angeles - London, University of California Press 1998
  • LESLY, Philip. Public relations :teorie a praxe. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 240 s. ISBN 80-85865-15-7. info
  • MCLEAN, Fiona. Marketing the museum. London: Routledge, 1997, 257 s. ISBN 0-415-10392-4. info
  • Muzeum a publikum/Museum and Public : sborník ze semináře/Seminar Proceedings. Opava : Slezské muzeum Opava, 1990. 97 s.
  • Runyard, Sue - French. Ylva: Marketing and Public Relations Handbook. Walnut Creek Altamira 1999
  • SHERMAN, Daniel J. (ed.). Museum Culture : Histories, Discourses, Spectacles. London : Routledge, 1994. 301 s. ISBN 0-415-09273-6.
  • SUK, Richard. Výzkum návštěvnosti muzeí III. Praha : Muzeologický kabinet při Národním muzeu v Praze, 1970. 123 s.
  • Thomas, Selma - Mintz, Ann: The Virtual and the Real. Media in the Museum. Washington, American Association of Museums 1998
  • TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
Výuka sestává z přednášek a z prezentací týmových seminárních témat k problematice vybraných témat muzejní práce s veřejností. V průběhu kurzu studenti ústně prezentují a odevzdají písemnou podobu týmové seminární práce. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Informace učitele
Výuka bude probíhat formou e-learningu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2021.