FF:AJ12102 Úvod do funkční syntaxe - Informace o předmětu
AJ12102 Úvod do funkční syntaxe
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Lukl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 N41
- Předpoklady
- AJ01002 Anglický jazyk II
Předmět je vyučován v angličtině. Je určen pro studenty, kteří jsou schopni plynule komunikovat v angličtině o odborných tématech. Předpokladem je znalost základů syntaxe (normativní syntaxe) a sémantiky a dobré analytické schopnosti. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70 - Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz představuje funkční syntax v kontextu ostatních lingvistických směrů. Zkoumá funkci jazykových jednotek v aktu sdělení. Seznamuje studenty s teorií funkční větné perspektivy (FSP) a nastiňuje jiné přístupy k analýze informační struktury jazyka. Semináře se opírají o analýzu textů. Na konci kurzu bude dozaženo následujících cílů: 1. Studenti pochopí rozdíl mezi statickým a dynamickým přístupem k syntaxi a sémantice. 2. Studenti ovládnou základy teorie informační struktury jazyka, zejména "Brněnské teorie funkční větné perspecktivy". 3. Studenti si osvojí základy funkční analýzy diskurzu. 4. Studenti pochopí dynamiku jazyka jako komunikačního systému.
- Osnova
- 1. týden Různé přístupy k interpretaci informační struktury Postavení funkční syntaxe mezi lingvistickými teoriemi 2. týden Syntaktická analýza věty Typologie vět Textová analýza - cvičení 3. týden Základní větné členy Textová analýza - cvičení 4. týden Teorie funkční větné perspektivy Aplikace teorie FSP v překladu Textová analýza - cvičení 5. týden Rozložení výpovědní dynamičnosti Textová analýza - cvičení 6. týden Činitele FSP Lineární modifikace Textová analýza - cvičení 7. týden Kontext Textová analýza - cvičení 8. týden Sémantika Textová analýza - cvičení 9. týden Východislo a jádro sdělení 10. týden Funkce ve větné perspektivě Textová analýza - cvičení 11. týden Interpretqce otázek, a negativních a rozkazovacích vět Textová analýza - cvičení7 12. týden Test z analýzy FSP 13. týden Rozbor testu Instrukce k vypracování seminární práce
- Literatura
- FIRBAS, Jan. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communications. Reprint. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, 239 s. ISBN 0-521-37308-5. info
- BIBER, Douglas, Susan CONRAD a Geoffrey N. LEECH. Longman student grammar of spoken and written English. First published. Harlow: Longman, 2002, vii, 487. ISBN 9780582237278. info
- BIBER, Douglas. Longman grammar of spoken and written English. Edited by Randolph Quirk. Harlow: Pearson Education, 2000, xxviii, 12. ISBN 0582237254. info
- HUDDLESTON, Rodney a Geoffrey K. PULLUM. A student's introduction to English grammar. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, viii, 312. ISBN 9780521612883. info
- HUDDLESTON, Rodney a Geoffrey K. PULLUM. The Cambridge grammar of the English language. Edited by Laurie Bauer. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, xvii, 1842. ISBN 9780521431460. info
- QUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. 1st pub. London: Longman, 1985, x, 1779. ISBN 9780582517349. info
- DUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3. vyd. Praha: Academia, 2003, 673 s. ISBN 8020010734. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- SGALL, Petr, Eva HAJIČOVÁ a Jarmila PANEVOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. 1. vyd. Prague: Academia, 1986, ix, 353 s. info
- CHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time : the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xiii, 327. ISBN 0226100545. info
- Výukové metody
- V kurzu jsou použity následující výukové metody: přednáška, interaktivní cvičení během semináře (analýza textu), domácí cvičení - analýza textu, domácí úkol - četba a kritická analýza odborného textu.
- Metody hodnocení
- Hodnocení je založeno na výsledku testu, který sestává z 5 otázek z teorie FSP a z pasáže textu (15-20 základních komunikativních polí), kterou studenti musí interpretovat z hlediska FSP. Pro úspěšné absolvování předmětu studenti musí získat alespoň 50 bodů z celkového maximálního počtu 100 bodů.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2489
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/AJ12102