FF:PB21JA25a Metody a techniky ped. výzkumu - Informace o předmětu
PB21JA25a Metody a techniky pedagogického výzkumu
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 B2.43
- Předpoklady
- PB22PA30 Úvod do pedagogického výzkumu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studijní předmět Metody a techniky pedagogického výzkumu navazuje na předmět Úvod do pedagogického výzkumu. Cílem předmětu Metody a techniky pedagogického výzkumu je prohloubení a rozšíření získaných metodologických znalostí s akcentem na plánování a přípravu výzkumných metod a technik (v rámci pedagogického výzkumného projektu). Studenti se seznámí s klasifikací a specifiky vybraných výzkumných metod a technik využívaných jak v kvantitativním, tak kvalitativním výzkumu; získají dovednost připravit vybrané nástroje a posoudit jejich kvalitu; naučí se data zpracovat a analyzovat.
- Osnova
- Věda, vědecký výzkum, typy výzkumů, fáze empirického výzkumu.
- Kvantitativní výzkum - specifikace; proměnné, hypotézy, testování hypotéz, verifikace a falzifikace hypotéz, operacionalizace, měření; výzkumný soubor.
- Kvalitativní výzkum - specifikace; fáze kvalitativního výzkumu, designy kvalitativního výzkumu; výzkumný vzorek, zajištění kontroly kvality výzkumu.
- Klasifikace výzkumných metod a technik; kritéria rozhodování pro výběr metod a technik.
- Metody a techniky dotazování - dotazník, rozhovor, skupinový rozhovor, ohnisková skupina.
- Metody a techniky zkoumání postojů - škálování, sémantický diferenciál, q-metodologie, projektivní metody.
- Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce - pozorování.
- Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů - sociometrie.
- Experiment v pedagogickém výzkumu.
- Obsahová analýza, analýza dokumentů.
- Analýza a interpretace kvantitativních dat.
- Analýza a interpretace kvalitativních dat.
- Literatura
- povinná literatura
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
- MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
- doporučená literatura
- COHEN, Louis, Lawrence MANION, Keith MORRISON a Richard BELL. Research methods in education. 7th ed. New York: Routledge, 2011, xxii, 758. ISBN 9780415583367. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011, 270 stran. ISBN 9788024619163. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. Přednášky jsou založeny zejména na výkadové formě, v seminářích je využívána samostatná a skupinová práce, metoda řešení problémů.
- Metody hodnocení
- (1) Aktivní účast na seminářích; (2) zpracování seminární práce - návrh projektu pedagogického výzkumu a ukázka vyhodnocení dat; (3) písemný test (tematické okruhy ke zkoušce jsou totožné se sylabem studijního předmětu). Požadavky k ukončení předmětu a způsob klasifikace jsou podrobně popsány ve studijním systému ELF.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2469
E-learningová opora: Metody a techniky pedagogického výzkumu. Ve studijní opoře jsou dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály; harmonogram, požadavky ke zkoušce a podmínky hodnocení. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PB21JA25a