FF:ISKM63 Psychologie - Informace o předmětu
ISKM63 Psychologie v online vzdělávání
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Hana Všetečková (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Zájem o problematiku. Orientace v psychologii nebo online vzdělávání je výhodou, nikoli však podmínkou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Téma kurzu je poměrně unikátní a představuje jedinečnou kombinaci pedagogické psychologie s disciplínami jako je design, vzdělávací prostředí, psychologie čtení, gamifikací, UX a dalšími oblastmi. Důraz je kladen především na vlastní četbu a schopnost aplikace teoretických poznatků do návrhů edukačních aktivit. V takovém rozsahu se kurz nikde mimo KISK nevyučuje. Je do značné míry pokryt monografií Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání.
Cílem předmětu je seznámení se základními koncepty a možnostmi pedagogické psychologie v online vzdělávání, ale také s tématy, které s tímto pojetím blíže souvisejí (například se sociabilitou, kybergogikou, gamifikací, ...). Důraz bude kladen na spojení edukace prostřednictvím webových služeb a pedagogicko-psychologických determinantů. - Výstupy z učení
- Po skončení kurzu je student schopen:
- kriticky pracovat s pedagogicko-psychologickou literaturou
- navrhovat digitální vzdělávací objekty a procesy s ohledem na psychologické aspekty
- chápat rozdíly mezi online učením a presenčním učením
- kriticky posuzovat existující kurzy a analyzovat je
- spolupracovat v online prostředí
- využívat Bloomovu taxonomii pro digitální prostředí
- zvolit vhodný výzkumný nástroj pro sledování proměnných reflektovaných v kurzu
- Osnova
- Pedagogická psychologie: úvod
- Kognitivní psychologie: úvod
- Digitální Bloomova taxonomie: Pamatování - Chápání - Aplikace
- Digitální Bloomova taxonomie: Analýza - Hodnocení - Tvorba
- Sociabilita
- Motivace - Gamifikace
- Sebehodnocení - Hodnocení
- Sebeřízení - Spolupráce
- CTML - Nelineární učení
- Online identita - Kognitivní zkreslení
- Kreativita - Psychologie v UX
- Základní výzkumné metody a postupy
- Vlastní projekt
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, Michal. Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 130 s. ISBN 978-80-210-8925-9.
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Edited by Ivan M. Havel - Jozef Kelemen, Translated by Anton Markoš. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 231 stran. ISBN 8071784451. info
- Výukové metody
- Předmět je koncipovaný jako e-learningový. Studenti se každý týden věnují zvoleným tématům o kterých čtou a:
- odevzdají krátkou reflexi četby
- teoretické znalosti aplikují na konkrétní situaci v online prostředí a krátce to reflektují
Třikrát v průběhu semestru je skupinové setkání. - Metody hodnocení
- Alespoň 80 % odevzdaných úkolů, účast na setkáních (může být i v online podobě) a závěrečný projekt.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/ISKM63