ISKM63 Psychologie v online vzdělávání

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Batelková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Krůčková (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku. Orientace v psychologii nebo online vzdělávání je výhodou, nikoli však podmínkou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Téma kurzu je poměrně unikátní a představuje jedinečnou kombinaci pedagogické psychologie s disciplínami jako je design, vzdělávací prostředí, psychologie čtení, gamifikací, UX a dalšími oblastmi. Důraz je kladen především na vlastní četbu a schopnost aplikace teoretických poznatků do návrhů edukačních aktivit. V takovém rozsahu se kurz nikde mimo KISK nevyučuje. Je do značné míry pokryt monografií Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání.

Cílem předmětu je seznámení se základními koncepty a možnostmi pedagogické psychologie v online vzdělávání, ale také s tématy, které s tímto pojetím blíže souvisejí (například se sociabilitou, kybergogikou, gamifikací, ...). Důraz bude kladen na spojení edukace prostřednictvím webových služeb a pedagogicko-psychologických determinantů.
Výstupy z učení
Po skončení kurzu je student schopen:
  • kriticky pracovat s pedagogicko-psychologickou literaturou
  • navrhovat digitální vzdělávací objekty a procesy s ohledem na psychologické aspekty
  • chápat rozdíly mezi online učením a presenčním učením
  • kriticky posuzovat existující kurzy a analyzovat je
  • spolupracovat v online prostředí
  • využívat Bloomovu taxonomii pro digitální prostředí
  • zvolit vhodný výzkumný nástroj pro sledování proměnných reflektovaných v kurzu
  • Osnova
    • Pedagogická psychologie: úvod
    • Kognitivní psychologie: úvod
    • Digitální Bloomova taxonomie: Pamatování - Chápání - Aplikace
    • Digitální Bloomova taxonomie: Analýza - Hodnocení - Tvorba
    • Sociabilita
    • Motivace - Gamifikace
    • Sebehodnocení - Hodnocení
    • Sebeřízení - Spolupráce
    • CTML - Nelineární učení
    • Online identita - Kognitivní zkreslení
    • Kreativita - Psychologie v UX
    • Základní výzkumné metody a postupy
    • Vlastní projekt
    Literatura
      povinná literatura
    • ČERNÝ, Michal. Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 130 s. ISBN 978-80-210-8925-9.
    • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
      doporučená literatura
    • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
    • THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Edited by Ivan M. Havel - Jozef Kelemen, Translated by Anton Markoš. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 231 stran. ISBN 8071784451. info
    Výukové metody
    Předmět je koncipovaný jako e-learningový. Studenti se každý týden věnují zvoleným tématům o kterých čtou a:
  • odevzdají krátkou reflexi četby
  • teoretické znalosti aplikují na konkrétní situaci v online prostředí a krátce to reflektují
    Třikrát v průběhu semestru je skupinové setkání.
  • Metody hodnocení
    Alespoň 80 % odevzdaných úkolů, účast na setkáních (může být i v online podobě) a závěrečný projekt.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.