FF:RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu - Informace o předmětu
RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu v religionistice
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- bloková výuka. 6 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 21. 2. 14:00–17:40 K12 nerezervovat, Pá 20. 3. 14:00–17:40 K12 nerezervovat, Pá 17. 4. 14:00–17:40 K12 nerezervovat
- Předpoklady
- RLKA01 Úvod do religionistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-PH)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními principy, postupy a problémy systematické vědecké výzkumné práce v religionistickém bádání. Kurz seznamuje studenty s nejdůležitějšími nástroji kvantitativního a kvalitativního výzkumu a dále se zaměřuje na problematiku vztahu zkoumajícího a zkoumaného, vztahu teorie a metody, formulace výzkumného problému a výzkumných otázek až po plánování a design výzkumného projektu vedoucího k jejich zodpovězení.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
- využívat elementární nástroje formalizovaného logického myšlení
- objasnit, co je věda jako specifická činnost zaměřená na tvorbu vědění
- objasnit, v čem spočívá specifičnost systematického vědeckého pojmového myšlení ve srovnání s jinými způsoby teoretické artikulace problémů a řešení otázek
- rozumět významu teorie ve vztahu k empirickému poznání
- chápat povahu vědeckého vymezování a řešení problémů
- objasnit základní přístupy k vytváření společenskovědního poznání (kvantitativní a kvalitativní přístupy, smíšený) a volit mezi vhodnými strategiemi s ohledem na řešené výzkumné problémy
- objasnit vztahy mezi pojmy objektivity, hodnotové nestrannosti a situovanosti vědce
- Osnova
- 1. Úvodní organizační setkání
- 2. Co je (společenská) věda a systematický výzkum?
- 3. Výzkum v sociálních vědách: teorie, metodologie a paradigma
- 4. Co je to vědecký problém a jak jej vhodně formulovat? Výzkumný design
- 5. Kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu
- 6. Kvantitativní metody výzkumu: experiment a dotazník
- 7. Kvalitativní metody výzkumu: zúčastněné pozorování, interview a text
- 8. Kódování a analýza dat v kvalitativním výzkumu
- 9. Historické metody výzkumu
- 10. Seminář: Metodologie a způsoby řešení výzkumného problému
- 11. Etika a politika sociálněvědného výzkumu
- Literatura
- povinná literatura
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning, 2016, xxiv, 566. ISBN 9781305104945. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- doporučená literatura
- DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v čes. jaz. Praha: Dokořán, 2002, 116 s. ISBN 8086569152. info
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
- Výukové metody
- Přednášky, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Ukončení zkouškou
Vstupní předpoklady ústní zkoušky:
- jeden průběžný úkol (maximálně lze získat 15 bodů)
- písemný test (maximálně lze získat 15 bodů)
Písemný test se zaměřuje na ověření znalosti pojmů z oblasti metodologie.- návrh výzkumného projektu (maximálně lze získat 30 bodů)
Ústní zkouška (maximálně lze získat 40 bodů) sestává z představení, obhajoby a debaty nad návrhem výzkumného projektu.
Ukončení kolokviem- jeden průběžný úkol (maximálně lze získat 15 bodů)
- písemný test (maximálně lze získat 15 bodů)
- návrh výzkumného projektu (maximálně lze získat 30 bodů)
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Studenti religionistiky povinně ukončují zkouškou. Podrobné informace o podmínkách ukončení jsou zveřejněny ve Studijních materiálech v sekci Organizační pokyny.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Doporučen současný zápis RLKA24. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/RLKA13