RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu v religionistice

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
bloková výuka. 6 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 12. 3. 14:00–17:40 K12 nerezervovat, Pá 9. 4. 14:00–17:40 K12 nerezervovat, Pá 7. 5. 14:00–17:40 K12 nerezervovat
Předpoklady
RLKA01 Úvod do religionistiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními principy, postupy a problémy systematické vědecké výzkumné práce v religionistickém bádání. Kurz seznamuje studenty s nejdůležitějšími nástroji kvantitativního a kvalitativního výzkumu a dále se zaměřuje na problematiku vztahu zkoumajícího a zkoumaného, vztahu teorie a metody, formulace výzkumného problému a výzkumných otázek až po plánování a design výzkumného projektu vedoucího k jejich zodpovězení.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
  • využívat elementární nástroje formalizovaného logického myšlení
  • objasnit, co je věda jako specifická činnost zaměřená na tvorbu vědění
  • objasnit, v čem spočívá specifičnost systematického vědeckého pojmového myšlení ve srovnání s jinými způsoby teoretické artikulace problémů a řešení otázek
  • rozumět významu teorie ve vztahu k empirickému poznání
  • chápat povahu vědeckého vymezování a řešení problémů
  • objasnit základní přístupy k vytváření společenskovědního poznání (kvantitativní a kvalitativní přístupy, smíšený) a volit mezi vhodnými strategiemi s ohledem na řešené výzkumné problémy
  • objasnit vztahy mezi pojmy objektivity, hodnotové nestrannosti a situovanosti vědce
  • Osnova
    • 1. Úvodní organizační setkání
    • 2. Co je (společenská) věda a systematický výzkum?
    • 3. Výzkum v sociálních vědách: teorie, metodologie a paradigma
    • 4. Co je to vědecký problém a jak jej vhodně formulovat? Výzkumný design
    • 5. Kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu
    • 6. Kvantitativní metody výzkumu: experiment a dotazník
    • 7. Kvalitativní metody výzkumu: zúčastněné pozorování, interview a text
    • 8. Kódování a analýza dat v kvalitativním výzkumu
    • 9. Historické metody výzkumu
    • 10. Seminář: Metodologie a způsoby řešení výzkumného problému
    • 11. Etika a politika sociálněvědného výzkumu
    Literatura
      povinná literatura
    • BABBIE, Earl R. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning, 2016, xxiv, 566. ISBN 9781305104945. info
    • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
    • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
      doporučená literatura
    • DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. Translated by Josef Boček. 1. vyd. v čes. jaz. Praha: Dokořán, 2002, 116 s. ISBN 8086569152. info
    • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
    Výukové metody
    Přednášky, skupinová diskuse
    Metody hodnocení
    Ukončení zkouškou

    Vstupní předpoklady ústní zkoušky:
  • jeden průběžný úkol (maximálně lze získat 15 bodů)
  • písemný test (maximálně lze získat 15 bodů)
  • Písemný test se zaměřuje na ověření znalosti pojmů z oblasti metodologie.

  • návrh výzkumného projektu (maximálně lze získat 30 bodů)

  • Ústní zkouška (maximálně lze získat 40 bodů) sestává z představení, obhajoby a debaty nad návrhem výzkumného projektu.


    Ukončení kolokviem

  • jeden průběžný úkol (maximálně lze získat 15 bodů)
  • písemný test (maximálně lze získat 15 bodů)
  • návrh výzkumného projektu (maximálně lze získat 30 bodů)
  • Navazující předměty
    Informace učitele
    Studenti religionistiky povinně ukončují zkouškou. Podrobné informace o podmínkách ukončení jsou zveřejněny ve Studijních materiálech v sekci Organizační pokyny.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Doporučen současný zápis RLKA24.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, podzim 2011, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.