UEV_22 Mediální výchova a mediální gramotnost

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 14:00–17:40 G22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem e-learningových lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s odbornými texty a vybranými mediovanými obsahy. Ty reprezentují buď významné studie, monografie a dokumenty, nebo audiovizuální mediální produkty. Záměrem takto pojaté online výuky je snaha přispět k hlubšímu porozumění světa médií a jeho provázanosti s naší každodenností. Studující připraví v průběhu semestru krátké summary nebo rešerše z povinných studijních zdrojů dle zadaných kritérií; absolvují průběžné krátké testy. Povinnou součástí předmětu je exkurze s debatou ve vybraném cílovém médiu.
Osnova
  • 1. Úvod do mediální výchovy a gramotnosti. Klíčové pojmy.
  • 2. Základní vlivy proměňující mediální krajinu. Technologie, fragmentace, polarizace, dezinformace, alternativní fakta, fake news, komercionalizace, infotainment, vlastnictví, online média a sociální sítě.
  • 3. Cenzura vs regulace vs svoboda slova. Etika médií.
  • 4. Funkce a typy mediálních sdělení. Chtěné a/nebo deklarované.
  • 5. Kritická percepce médií a úvod ke konceptu pěti klíčových otázek.
  • 6. Autoři sdělení (otázka KDO?).
  • 7. Typy mediálních obsahů v tradičních i nových médiích (ot. CO?).
  • 8. Cílové skupiny a jejich typy a druh médií (ot. KOMU?).
  • 9. Přesvědčovací techniky. Reklama, propaganda, populismus (ot. JAK?).
  • 10. Motivace vzniku mediálních sdělení (ot. PROČ?).
  • 11. Výzkumy médií. (přidružená ot. S JAKÝM EFEKTEM?)
  • pozn. 1
  • Nedílnou součástí předmětu je exkurze s debatou v cílovém médiu. Datum a místo konání bude oznámeno v průběhu semestru.
  • pozn. 2
  • Předmět doplňují průběžné testy a kvízy dotýkající se dalších témat - Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation.
Literatura
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140.
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859.
  • MACEK, Jakub, Věra MOTYČKOVÁ, Anna PACOVSKÁ, Karel STRACHOTA, Kateřina ŠAFÁŘOVÁ a Jaroslav VALŮCH. Být v obraze 2 : mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2019, 287 stran. ISBN 9788075910110. URL info
  • GREGOR, Miloš a Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018, 142 stran. ISBN 9788026418054. info
  • VOLEK, Jaromír a Marína URBÁNIKOVÁ. Čeští novináři v komparativní perspektivě. Praha: Academia, 2017, 386 s. Společnost, sv. 18. ISBN 978-80-200-2699-6. info
  • ATTKISSON, Sharyl. The smear : how shady political operatives and fake news control what you see, what you think, and how you vote. First edition. New York: Harper, an imprint of HarperCollins publishers, 2017, 294 stran. ISBN 9780062468178. info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BUCKINGHAM, David. The material child : growing up in consumer culture. 1st pub. Cambridge: Polity, 2011, vii, 261. ISBN 9780745647715. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž).
2. Dialogická (debata, brainstorming).
3. Peer Instruction.
4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem.
5. Prezentace (statická projekce).
6. Kooperativní výuka.
7. Role play.
Metody hodnocení
1. Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x) mající podobu shrnutí případně rešerše. Podmínkou je odevzdání do stanovených termínů a přijetí zpracovaných úkolů lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny emailem pro každý úkol zvlášť, přičemž tato zadání budou studující mít možnost zpracovávat průběžně od počátku semestru. V případě neuspokojivého odvedení výkonu je lektorem uvedena zpětná vazba a studující dostane možnost úkol opravit.
2. Průběžné krátké testy a kvízy (6x). U testů je rozsah: 3 otázky (1 uzavřená, 2 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 2 správné odpovědi v každém z testů. Formát testů si budou moci studující nezávazně odzkoušet v průběhu semestru.
3. Závěrečný dlouhý test (1x) shrnující témata kurzu za celý semestr. Rozsah: 9 otázek (3 uzavřené, 6 otevřených). Hranicí úspěchu jsou alespoň 6 správných odpovědi. Formát testu je obdobný s průběžnými testy. 4. Docházka. Byť je předmět koncipován jako elearningový, jedna docházka je povinná - při exkurzi s debatou v cílovém médiu. Datum a místo konání bude oznámeno v průběhu semestru.
pozn. Výše uvedené požadavky se týkají studujících v prezenční i v kombinované formě.
Informace učitele
V semestru jaro 2020 je předmět koncipován jako e-learninový s jedinou výjimkou - exkurzí s debatou ve vybraném cílovém médiu. Věnujte pozornost emailové komunikaci, v níž lektor sděluje aktuální informace k obsahu výuky. Vyučující doporučuje studujícím využívat pro práci notebooky usnadňující jejich aktivitu na internetu při plnění dílčích individuálních a skupinových úkolů. Metodika výuky podporuje rozrušení tradičního formátu jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím, vítané je kritické myšlení opřené o dostatečnou znalost dostupných podkladů k jednotlivým tématům předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2024.