FF:UEV_22 Media education - Course Information
UEV_22 Media education and media literacy
Faculty of ArtsSpring 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Pavel Sedláček (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Jan Špaček
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts - Timetable
- each odd Wednesday 14:00–17:40 G22
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Estetic Education (programme FF, N-SS) (3)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem e-learningových lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s odbornými texty a vybranými mediovanými obsahy. Ty reprezentují buď významné studie, monografie a dokumenty, nebo audiovizuální mediální produkty. Záměrem takto pojaté online výuky je snaha přispět k hlubšímu porozumění světa médií a jeho provázanosti s naší každodenností. Studující připraví v průběhu semestru krátké summary nebo rešerše z povinných studijních zdrojů dle zadaných kritérií; absolvují průběžné krátké testy. Povinnou součástí předmětu je exkurze s debatou ve vybraném cílovém médiu.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do mediální výchovy a gramotnosti. Klíčové pojmy.
- 2. Základní vlivy proměňující mediální krajinu. Technologie, fragmentace, polarizace, dezinformace, alternativní fakta, fake news, komercionalizace, infotainment, vlastnictví, online média a sociální sítě.
- 3. Cenzura vs regulace vs svoboda slova. Etika médií.
- 4. Funkce a typy mediálních sdělení. Chtěné a/nebo deklarované.
- 5. Kritická percepce médií a úvod ke konceptu pěti klíčových otázek.
- 6. Autoři sdělení (otázka KDO?).
- 7. Typy mediálních obsahů v tradičních i nových médiích (ot. CO?).
- 8. Cílové skupiny a jejich typy a druh médií (ot. KOMU?).
- 9. Přesvědčovací techniky. Reklama, propaganda, populismus (ot. JAK?).
- 10. Motivace vzniku mediálních sdělení (ot. PROČ?).
- 11. Výzkumy médií. (přidružená ot. S JAKÝM EFEKTEM?)
- pozn. 1
- Nedílnou součástí předmětu je exkurze s debatou v cílovém médiu. Datum a místo konání bude oznámeno v průběhu semestru.
- pozn. 2
- Předmět doplňují průběžné testy a kvízy dotýkající se dalších témat - Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation.
- Literature
- KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140.
- PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859.
- MACEK, Jakub, Věra MOTYČKOVÁ, Anna PACOVSKÁ, Karel STRACHOTA, Kateřina ŠAFÁŘOVÁ and Jaroslav VALŮCH. Být v obraze 2 : mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2019, 287 stran. ISBN 9788075910110. URL info
- GREGOR, Miloš and Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018, 142 stran. ISBN 9788026418054. info
- VOLEK, Jaromír and Marína URBÁNIKOVÁ. Čeští novináři v komparativní perspektivě (Czech Journalists in the Comaparative perspectives). Praha: Academia, 2017, 386 pp. Společnost, sv. 18. ISBN 978-80-200-2699-6. info
- ATTKISSON, Sharyl. The smear : how shady political operatives and fake news control what you see, what you think, and how you vote. First edition. New York: Harper, an imprint of HarperCollins publishers, 2017, 294 stran. ISBN 9780062468178. info
- POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
- BUCKINGHAM, David. The material child : growing up in consumer culture. 1st pub. Cambridge: Polity, 2011, vii, 261. ISBN 9780745647715. info
- FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
- Teaching methods (in Czech)
- 1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž).
2. Dialogická (debata, brainstorming).
3. Peer Instruction.
4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem.
5. Prezentace (statická projekce).
6. Kooperativní výuka.
7. Role play. - Assessment methods (in Czech)
- 1. Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x) mající podobu shrnutí případně rešerše. Podmínkou je odevzdání do stanovených termínů a přijetí zpracovaných úkolů lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny emailem pro každý úkol zvlášť, přičemž tato zadání budou studující mít možnost zpracovávat průběžně od počátku semestru. V případě neuspokojivého odvedení výkonu je lektorem uvedena zpětná vazba a studující dostane možnost úkol opravit.
2. Průběžné krátké testy a kvízy (6x). U testů je rozsah: 3 otázky (1 uzavřená, 2 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 2 správné odpovědi v každém z testů. Formát testů si budou moci studující nezávazně odzkoušet v průběhu semestru.
3. Závěrečný dlouhý test (1x) shrnující témata kurzu za celý semestr. Rozsah: 9 otázek (3 uzavřené, 6 otevřených). Hranicí úspěchu jsou alespoň 6 správných odpovědi. Formát testu je obdobný s průběžnými testy. 4. Docházka. Byť je předmět koncipován jako elearningový, jedna docházka je povinná - při exkurzi s debatou v cílovém médiu. Datum a místo konání bude oznámeno v průběhu semestru.
pozn. Výše uvedené požadavky se týkají studujících v prezenční i v kombinované formě. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught once in two years.
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2020/UEV_22