UZCJBE02 Didaktika českého jazyka a literatury II

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Janků, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Předpoklady
UZCJBE01 Didaktika čj/lit || NOW( UZCJBE01 Didaktika čj/lit )
Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu UZCJBE01 (Didaktika českého jazyka a literatury I) a zápočtu z předmětu UZCJBE02 (Didaktika českého jazyka a literatury II).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 6 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/6, pouze zareg.: 0/6
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování českému jazyku a slohu demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků. Pozornost je věnována také obecnějším otázkám školské praxe (tvorba školních vzdělávacích programů, reforma maturity apod.). Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
rozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku; vysvětlit základní principy aktivního vyučování českému jazyku; vytvořit vlastní hodinu aktivního modelového vyučování, použít základní principy aktivního vyučování českému jazyku ve vlastní praxi.
Osnova
  • Jazyk a sloh (seminář Mgr. L. Rychnovské)
  • 1. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice I a učiva o funkčních stylech a kompozičních postupech; základní cíle při vyučování jazyku.
  • 2. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice II a učivo o prostě sdělovacím stylu; základní cíle při vyučování slohu.
  • 3. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii I a učivo o vypravování I; aplikace základních didaktických principů při vyučování jazyku (včetně využití algoritmu).
  • 4. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii II a učivo o vypravování II; aplikace základních didaktických principů při vyučování slohu.
  • 5. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi I a učivo o popisu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích (zejména syntax, pojetí publicistického stylu a vztah verbální a neverbální komunikace).
  • 6. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi II a učivo o referátu; aktivní využití komplexních jazykových rozborů (prameny a způsob práce).
  • 7. Specifika probírání středoškolského učiva o lexikologii a učivo o korespondenci; srovnání alternativních didaktických textů s tzv. produkcí oficiální (Kostečka, Hausenblas; Čechová, Styblík; zejména učebnicová produkce naklad. Trizonia).
  • 8. Specifika probírání středoškolského učiva o historických disciplínách a učivo o životopisu; využití populárně-vědných textů o češtině pro aktivní vyučování (Eisner, Jílek, Queneau - Ouředník, Šlosar aj.).
  • 9. Specifika probírání středoškolského učiva o frazeologii a učivo o publicistickém stylu I; rozvíjení invence ve slohovém vyučování.
  • 10. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách I a učivo o výkladu a úvaze; rozvíjení kompozice ve slohovém vyučování.
  • 11. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách II a o neverbální komunikaci; rozvíjení stylizace při nácviku psaní ve slohovém vyučování.
  • 12. Motivace učivem o rodných jménech I a realizací řečnických cvičení I; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec.
  • 13. Motivace učivem o rodných jménech II a realizací řečnických cvičení II; trend k integritě tří složek předmětu (jazyk-sloh-literatura v tzv. užším a širším pojetí).
  • 14. Motivace učivem o zeměpisných jménech a realizací tzv. řízené diskuse; mimoškolní formy vyučování češtině.
  • 15.Reforma maturitní zkoušky
  • 16. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů
  • 17.Praktický nácvik diagnostiky školních písemností.
Literatura
  • HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
  • SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak :didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 80-85787-24-5. info
  • Martinková, Věra. Český jazyk I, II, III, IV. Tripolia, Praha 2001, 2002, 2002, 2004.ISBN 80-86448-16-9, 80-86448-21-5, 80-86448-24-X, 80-86448-27-4.
  • Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 199 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN 80-7235-135-4.
  • Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 243 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
  • Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 285 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
  • Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 279 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
Výukové metody
Ve výuce je kombinován teoretický výklad učitele, cvičné výstupy studentů a řízená diskuse o problematice vyučování českému jazyku a slohu. Důraz je kladen především na praktické využití poznatků.
Metody hodnocení
Zápočet z didaktiky českého jazyka a literatury II student získává na základě vyučujícím stanoveného procenta docházky (tj. maximálně 3 absence), aktivní účasti na seminářích předpokládající připravenost studentů na každý seminář. Nezbytné je prezentování dvou výstupů, kterými student reaguje na model efektivního vyučování českému jazyku a slohu (seznámení s jeho principy je náplní prvních setkání). V stanoveném termínu před zkouškou student odevzdá komplexní jazykový rozbor. & Zkouška (nezávislá na vykonání pedagogické praxe) shrnuje tematiku probíranou v Didaktice českého jazyka a literatury I a v Didaktice českého jazyka a literatury II, obsahuje rovnoměrně zastoupené problémové okruhy z českého jazyka a literatury (teze k nim jsou probírány na seminářích).Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu UZCJBE01 (Didaktika českého jazyka a literatury I) a zápočtu z předmětu UZCJBE02 (Didaktika českého jazyka a literatury II).
Informace učitele
Náplň předmětu UZCJBE02 je identická s náplní předmětu CJBE02.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou přístupu ke zkoušce je získání zápočtu.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.