FF:MUB_018 Museums and Audience - Informace o předmětu
MUB_018 Muzea a publikum
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucia Miškolciová
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 18. 3. 9:00–12:40 M21, Čt 15. 4. 9:00–12:40 M21, Čt 6. 5. 9:00–12:40 M21, Čt 27. 5. 9:00–12:40 M21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je zacílen na porozumění specifikům fungování muzejní instituce směrem k jejímu vnitřnímu i vnějšímu publiku. Naplnění cílů spočívá v osvojení si terminologického a legislativního rámce, typologie služeb muzeí pro veřejnost a možností jejího empirického výzkumu. Prostřednictvím rozvíjení a aplikace obecných poznatků na jednotlivé specifické skupiny muzejního publika umožňuje porozumět rozdílnosti přístupů při přípravě edukačních programů a materiálů pro jednotlivé skupiny a následně poznatky aplikovat v praxi.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- shrnout východiska, základní dokumenty a aktuální stav práce muzeí s veřejností;
- charakterizovat jednotlivé cílové skupiny pro muzejní edukaci;
- navrhnout vhodné metody a přístupy k jednotlivým skupinám a způsoby výzkumu muzejního publika - Osnova
- Úvod do problematiky, terminologie a zdrojová základna pro oblast muzejního publika.
- Legislativní, normativní, etický a kurikulární rámec pro činnost muzeí směrem k muzejnímu publiku.
- Empirický výzkum muzejního publika – kvantitativní a kvalitativní metodologie, typy realizovaných studií.
- Kategorizace služeb muzeí veřejnosti.
- Muzea a edukace. Fáze přípravy a realizace edukačního programu v muzeu.
- Návštěvník v muzeu – specifika návštěvy muzea a dojmu z návštěvy.
- Děti jako návštěvnická skupina, specifika spolupráce muzea a školy, rodinné návštěvy v muzeu.
- Dospělí návštěvníci v muzeu.
- Senioři jako návštěvnická skupina v muzeu.
- Muzea a sociální inkluze. Návštěvníci muzea se speciálními (vzdělávacími) potřebami.
- Muzejní profese – pracovníci muzeí v oblasti práce s veřejností. Profesní vzdělávání a klíčové kompetence v oblasti muzejnictví.
- Literatura
- AMBROSE, Timothy a Crispin PAINE. Museum basics. London: ICOM, 1993, xi, 319 s. ISBN 0-415-05769-8. info
- FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
- HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
- HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. 2. vyd. London : Routledge, 1996. 206 s. ISBN 0-415-06857-6.
- HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
- Chadwick, Alan - Stannett, Annette: Museums and Adults Learning: perspectives from Europe. London 2000
- KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing
- Kirshenblatt-Gimblett, Barbara: Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley - Los Angeles - London, University of California Press 1998
- Muzeum a publikum/Museum and Public : sborník ze semináře/Seminar Proceedings. Opava : Slezské muzeum Opava, 1990. 97 s.
- Runyard, Sue - French. Ylva: Marketing and Public Relations Handbook. Walnut Creek Altamira 1999
- SHERMAN, Daniel J. (ed.). Museum Culture : Histories, Discourses, Spectacles. London : Routledge, 1994. 301 s. ISBN 0-415-09273-6.
- SUK, Richard. Výzkum návštěvnosti muzeí III. Praha : Muzeologický kabinet při Národním muzeu v Praze, 1970. 123 s.
- Thomas, Selma - Mintz, Ann: The Virtual and the Real. Media in the Museum. Washington, American Association of Museums 1998
- TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Výuka sestává z přednášek a z prezentací týmových seminárních témat k problematice vybraných témat muzejní práce s veřejností. V průběhu kurzu studenti ústně prezentují a odevzdají písemnou podobu týmové seminární práce. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
- Informace učitele
- Ke kurzu je zřízena e-learningová podpora s relevantními materiály ke studiu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/MUB_018