ARTS005 Život v kyberprostoru: návod k přežití

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Martin Krčál, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (přednášející)
Mgr. David Kudrna (cvičící)
Mgr. Kateřina Rajsová (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 B2.13
Předpoklady
!PROGRAM(B-ISK_)||(PROGRAM(B-ISK_)&&( ARTS001 Úvod do kognitivních věd || ARTS002 Přístupy k poznání jazyka || ARTS003 Současná kultura || ARTS004 Homér a evropská lit. || ARTS006 The Fall of an Empire || ARTS007 Germánské literatury – nositelé Nobelovy ceny za literaturu || ARTS008 Argumentace a logika || ARTS009 ABC češtiny || ARTS010 Dějiny Mongolska a stepních říší || ARTS011 Proměny křesťanské Evropy: Vize, kritika, diskuse || ARTS012 Kulturní konstrukce jinakosti || ARTS013 Slovanské areály || ARTS014 Jak číst světovou literaturu. || ARTS015 Mezi kulturou a přírodou || ARTS016 Literární život univerzit || ARTS017 Život po smrti v evrop. umění || ARTS018 || ARTS019 Shakespeare a manželství || ARTS020 Digitální humanitní vědy || ARTS021 Art and Culture in Cent.Europe || ARTS022 Proměny příběhů: mezi divadlem, filmem a muzikálem ))
Předmět nemá uvedeny žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 140 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/140, pouze zareg.: 0/140, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/140
Cíle předmětu
Patříte k těm studentům, kteří jsou obklopeni online aplikacemi, moderními technologiemi a různými jejich vychytávkami, ale potřebujete se v nich lépe orientovat, aby vám sloužily, ne abyste byli jejich sluhy vy? Nebo zatím moderní technologie většinou odmítáte, ale zajímá vás, jak je využít pro každodenní život i studium nebo práci? Pro obě kategorie studentů je určen nový předmět MUNI. Předmět svým obsahem doplňuje studentské kurikulum 21. století o potřebný kompetenční rámec. Jeho cílem je nabídnout studentům teoretický i praktický základ, který jim umožní efektivně a smysluplně využívat moderní technologie pro běžné činnosti svého života a současně o technologiích kriticky přemýšlet.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
  • rozpoznat základní trendy, problémy a výzvy týkající se pohybu vysokoškoláka v kyberprostoru;
  • znát vhodné online nástroje pro různé oblasti svého života (nakupování, zábava, koníčky, cestování, zdraví, správa financí, kontakt se státní správou apod.);
  • vybrat si v kyberprostoru konkrétní technologie a nástroje, které jsou užitečné pro osobní i profesní rozvoj a celoživotní učení - například vhodnou online platformu pro spravování četby a komunikaci o ní; pro sebekvantifikaci např. při pohybu v přírodě i běžném dni; vhodný kurz pro online studium a úspěšně ho studovat; nástroj pro tvorbu a správu poznámek nebo kalendáře; platformu pro online správu financí apod.;
  • orientovat se v oblasti online nástrojů pro osobní informační management;
  • navrhnout si vlastní osobní informační prostředí a efektivně ho řídit a rozvíjet.
  • Osnova
    • 16.2. / 1. (PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.) Úvodní hodina – organizační informace, představení témat předmětu, kontexty, výzvy
    • 23.2. / 2. (Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.) Humanitní vědy a estetično v kyberprostoru – Tematický blok se zaměří jednak na fenomén digital humanities v kontextu akademického prostředí. Dále budeme hledat odpověď na otázku, co nám kyberprostor nabízí pro celoživotní učení a seberozvoj z hlediska otevřených paměťových institucí a jejich platforem (digitální knihovny a sbírky, repozitáře, Europeana, Historiana, Manuscriptorium apod.).
    • 2.3. / 3. (RNDr. Michal Černý) Vzdělávání v kyberprostoru I – V rámci tohoto bloku se zaměříme na fenomén proměny vzdělávání v souvislosti s nástupem moderních technologií. Jakým způsobem si vytvořit osobní vzdělávací prostředí? Co jsou to MOOC a čím mohou být zajímavé? Co je pro studium online kurzů potřeba a jak v případě studia postupovat tak, aby člověk kurz dostudoval? A jak a proč se vlastně učíme?
    • 9.3. / 4. (Mgr. Tomáš Marek) Data, data, data: všichni o nich mluví – Data jsou všude. Fenomén otevřených dat navíc mění způsob občanské participace. V některých zemích jde otevírání samo, někde to trochu drhne. I proto se společně podíváme na cesty, jak se k datům dostat u nás (například skrze zákon 106/1999), a k čemu existence otevřených dat může vést: fact-checking služby, registry smluv, atp. Mluvit budeme i o důležitosti otevírání dat ve vědě. A k čemu nám mohou být v běžném každodenním životě?
    • 16.3. / 5. (Mgr. Tomáš Marek) Automatizační nástroje života v kyberprostoru – Společně se zaměříme na nástroje, které mohou zásadně zjednodušovat práci a automatizovat každodenní činnosti. Kromě praktických tipů se cestou zastavíme i u témat, jako je robotizace, základy algoritmického myšlení, Smart City, IoT, chytrá domácnost nebo smart dust.
    • 23.3. / 6. (Mgr. Tomáš Marek) Moje kyber(ne)bezpečí – Kdo všechno vidí, co provádíme na internetu? Jak dosáhnout anonymity a chránit si své soukromí? A čím je taková ochrana vykoupena? V přednášce se zaměříme na fenomén anonymizace a dohledu v kyberprostoru, na téma digitální stopy, dezinformace, úniků dat, bezpečnosti a soukromí v kontextu vysokoškolského života a studia.
    • 30.3. / 7. (Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.) Vzdělávání v imerzivní virtuální realitě - Využívání imerzivní virtuální reality je novým trendem ve vzdělávání v mnoha oborech. Imerzivní virtuální realita představuje médium, které nabízí uživateli možnost významně realističtějšího prožitku, dokáže přenést člověka do jiného času (např. středověkého hradu), těžko dostupného prostoru (např. do vesmíru), a nebo nahlížet svět z neobvyklé perspektivy (např. být uvnitř buňky). Kruciální otázka je, jaké výhody a nebo nevýhody virtuální realita představuje a jakým způsobem by měla být využívána.
    • 6.4. / 8. (Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.) Výzkum v imerzivní virtuální realitě - Imerzivní virtuální realita představuje nástroj, který přímo vybízí k tomu, aby byl využit pro výzkum v sociálních vědách. Ve virtuální realitě můžeme velice přesně kontrolovat výzkumné podmínky a zároveň máme možnost s prostředím kreativně manipulovat a dosahovat takového prožitku zkoumaných osob, který se blíží reálným podmínkám. Můžeme zároveň získávat velice podrobná data o chování jedince, počínaje trekováním pohybu, přes trekování pohybu očí až po měření fyziologických a neurofyziologických proměnných.
    • 13.4. / 9. (Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.) Čtení a psaní v kyberprostoru – V tematického bloku budeme sledovat to, jak kyberprostor mění pojetí i způsob interakce s informací, čtení a psaní, a budou představeny kyberplatformy čtenářství, fanouškovství apod. v kulturním diskurzu. Dále si ukážeme, jak můžeme v kyberprostoru tvořivě fungovat jako autoři i konzumenti krásného slova.
    • 20.4. / 10. (RNDr. Michal Černý) Vzdělávání v kyberprostoru II – V této části se zaměříme na téma otevřeného vzdělávání, otevřených zdrojů a sebeřízeného učení. Podíváme se na fenomén občanské a otevřené vědy. Současně se pokusíme zamyslet se nad tím, co moderní technologie znamenají pro obsah a způsob toho, co konzumuje v edukačním procesu.
    • 27.4. / 11. (Mgr. Hana Tulinská) Učení a identita v kyberprostoru. Digitální portfolio jako selfie 2.0 – V rámci setkání se zaměříme na digitální vzdělávací portfolio jako nástroj pro učení, reflexi a sebeutváření. Jaký má význam zaznamenávání svého učení? Proč online a veřejně? Kde a jak si portfolio založit?
    • 4.5. / 12. (Mgr. Hana Tulinská) Učení, interakce a zpětná vazba v kyberprostoru – Můžeme se učit sami? Rovná se zpětná vazba kritice? Jak vytěžit zpětnou vazbu od člověka či stroje? Jak být dobrý student, ale také spolu-žák? V rámci setkání se zaměříme na význam interakce a zpětné vazby pro sebeřízené učení i fungování učící se komunity. K tématu se váže úkol se vzájemným hodnocením (peer-assessment).
    • 11.5. / 13. (PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.) Ekosystém v kyberprostoru – V rámci tohoto bloku se budeme věnovat tomu, jak si organizovat vlastní informace a znalosti (osobní informační a znalostní management) a osobní time management – s online nástroji od poznámek, přes úkoly až po kalendáře či maily. Dále se zaměříme nástroje spolupráce a sdílení v digitálním prostředí.
    Literatura
      doporučená literatura
    • ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 978-80-265-0519-8.
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2019. 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4.
      neurčeno
    • WHITTAKER, Steve; SIDNER, Candace. Email overload: exploring personal information management of email. Culture of the Internet, 1997, 277-295.
    • The conservative turnLionel Trilling, Whittaker Chambers, and the lessons of anti-communism. Edited by Michael Kimmage. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2009, xiv, 419 p. ISBN 0674032586. info
    Výukové metody
    Přednášky, diskuse, dílčí samostatné úkoly.
    Metody hodnocení
    Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba: - mít alespoň 50% docházku do výuky (6x) NEBO při nižší docházce za každou neúčast povinně zpracovat odborný esej na téma konkrétní přednášky (1800 znaků) - vypracovat alespoň 50 % mikroúkolů navázaných na přednášky (6x) - zvládnout závěrečný test zahrnující otázky reflektující obsah jednotlivých přednášek (otázky budou studenti dostávat průběžně, vždy do 14 dnů po přednášce)
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.