NLI_05 Jazyková cvičení I/2

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/8/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (přednášející)
Garance
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–15:40 J22, Út 10:00–11:40 G21, Čt 10:00–11:40 K23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Posluchači si osvojí základy nizozemštiny, tzn. gramatiku, další základní slovní zásobu v rozsahu zhruba 1200 slov a všechny čtyři dovednosti - čtení, psaní, vyjadřování se i poslech. Předpokládaná úroveň studenta po úspěšném absolvování předmětu podle Evropského referenčního rámce pro jazyky: A2. Examen: Profiel Toeristische en Informele Kennis (CNaVT). Cílem předmětu je, aby se student byl schopen dorozumět v základních komunikačních situacích v nizozemštině.
Výstupy z učení
získání úrovně A2 praktického jazyka ve všech dovednostech, tedy čtení, psaní, poslechu a mluvení
Osnova
  • 1.Pracovní den, povolání
  • 2.Volný čas
  • 3.Včera - jak vyjádřit minulost - perfektum
  • 4.Včera - jak vyjádřit minulost - perfektum
  • 5.Jak to bylo dříve - jak vyjádřit minulost - imperfektum
  • 6.Jak to bylo dříve - jak vyjádřit minulost - imperfektum
  • 7.Volná pracovní místa
  • 8.Volná pracovní místa
  • 9.Prázdniny - jak vyjádřit budoucnost - futurum
  • 10.Prázdniny - jak vyjádřit budoucnost - futurum
  • 11.Jak napsat neformální text v nizozemštině - pohlednice, dopis kamarádům
  • 12. Opakování
Literatura
    povinná literatura
  • De Leeuw, Elsbeth et.al. Contact! 1. Nederlands voor anderstaligen. Tekstobek. Intertaal, Amsterdam/Antwerpen, 2009
    doporučená literatura
  • BAKKER, Ineke de. Nederlands in hoofdlijnen :praktische grammatica voor anderstaligen. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1995. 169 s. ISBN 90-01-05058-1.
  • FONTEIN, A. M. Help! :een cursus Nederlands voor buitenlanders. Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders, 1989. ISBN 90-71938-11-5.
  • FONTEIN, A. M. a A. PESCHER-TER MEER. Nederlandse grammatica voor anderstaligen. Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders, 1993. 287 s. : i. ISBN 90-5517-143-3.
  • DE KLEIJN, P. a E. R. NIEUWBORG. Basiswoordenboek Nederlands. Leuven: Wolters, 1983. ISBN 90-309-9200-X.
  • MÁČELOVÁ-VAN DEN BROECKE, Emmy a Dana SPĚVÁKOVÁ. Učebnice nizozemštiny pro Čechy : Wegwijs worden in Nederlands (Souběž.). 1. vyd. V Praze: H + H, 1997. 254 s. : i. ISBN 80-86180-00-X.
Výukové metody
Intenzívní semináře + samostatná práce doma
Metody hodnocení
6 hodin kontaktní výuky týdně- 4h s rodilým mluvčím, 2h s českým mluvčím. Student je povinnen aktivně se účastnit hodin. Předmět je uzavřen postupovou zkouškou, která sestává z písemné části, ověřující všechny čtyři dovednosti a z ústní části. Ke zkoušce student postoupím splnil-li poždavky na ukončení předmětu: získal celkem 70% bodů z dílčích testů, neměl víc jak dvě neomluvené absence a omluvenky k dalším absencím dodal v termínu k tomu určeném studijním řádem.
Vyučovací jazyk
Nizozemština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.