PSD_DS6 Doktorský seminář VI

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 3. 9:00–12:40 C51, Pá 8. 4. 9:00–12:40 C51, Pá 13. 5. 9:00–12:40 C51
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSD_DS6/01: Pá 11. 3. 13:00–16:40 C51, Pá 8. 4. 13:00–16:40 C51, Pá 13. 5. 13:00–16:40 C51, M. Blatný
PSD_DS6/02: Pá 11. 3. 13:00–16:40 C42, Pá 8. 4. 13:00–16:40 C42, Pá 13. 5. 13:00–16:40 C42, M. Blatný
Předpoklady
PSD_DSV. Výuka v předmětu předpokládá, že student je vybaven základním poznatkovým aparátem z oblasti kvalitativního psychologického výzkumu. Zejména je důležitá dobrá orientace v terminologii a základních postupech kvalitativní analýzy dat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvalitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvalitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvalitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvalitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvalitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: zvolit analytický postup adekvátní k výzkumné otázce; interpretovat výsledky analýz; kriticky zhodnotit vhodnost aplikace postupů zpracování dat v odborných studiích.
Osnova
  • Typy výzkumných plánů a příprava projektu. Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru. Metody získávání kvalitativních dat. Metody zpracování kvalitativních dat. Metody analýzy kvalitativních dat. Výzkumná validita a metody její kontroly. Etická pravidla psychologického výzkumu. Kritéria hodnocení výzkumů užívajících kvalitativního přístupu a metod. Prezentace a diskuse studentských návrhů zpracování dat.
Literatura
    povinná literatura
  • Willig, C., Stainton Rogers, W. (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology. Second Edition. London: SAGE Publications Ltd, 2017. 664 s. ISBN-13: 978-1473925212.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. (Psyché) ISBN 8024713624.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9
    doporučená literatura
  • Denzin, Norman K., and Yvonna S. Lincoln. 2011. Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In Sage handbook of qualitative research. 4th ed. Edited by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln, 1–25. Thousand Oaks, CA: SAGE.
    neurčeno
  • Onwuegbuzie, Anthony J., Nancy L. Leech, and Kathleen M. T. Collins. 2011. Toward a new era for conducting mixed analyses: The role of quantitative dominant and qualitative dominant crossover mixed analyses. In The Sage handbook of innovation in social r
  • Morrill et al. (2000). Qualitative Data Analysis. Chapter 10, 320-357.
  • Leech, Nancy L., and Anthony J. Onwuegbuzie. 2008. Qualitative data analysis: A compendium of techniques and a framework for selection for school psychology research and beyond. School Psychology Quarterly 23:587–604.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na seminářích a zpracování kvalitativního výzkumného designu v rozsahu 5 normostran, dle zadání přednášejícího a odborného zájmu doktoranda.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.