PSBB078 Videohry v kontextu psychologického výzkumu

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 31. 3. 12:00–17:40 L32, Pá 14. 4. 12:00–17:40 L32, Pá 28. 4. 12:00–17:40 L32, Pá 12. 5. 12:00–17:40 L32
Předpoklady
PSBA009 Metodologie psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/20, pouze zareg.: 1/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na problematiku vlivu moderních technologií na chování a prožívání člověka. Konkrétně budou představeny témata, která se nejčastěji v odborné literatuře diskutují v souvislosti s fenoménem hraní videoher. Důraz je kladen také na metodologické aspekty provedených výzkumu, proto je předpokladem zapsání tohoto předmětu absolvování kurzu Metodologie I.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti seznámeni s klíčovými poznatky v předmětném tématu. Studenti by měli být schopni kriticky zhodnotit přínos klíčových studií k rozvoji poznání, a to zejména s ohledem na jejich metodologickou kvalitu.
Osnova
  • Základními probíranými tématy budou negativní důsledky hraní videoher a také jejich pozitivní potenciál. Dále bude pozornost věnována sociálnímu kontextu hraní hraní videoher, zejména rodinnému prostředí. Probírány budou také metodologické aspekty klíčových studií v experimentálním zkoumání hraní násilných videoher a také integrace poznatků do podoby meta-analytických studií. Mezi dalšími probíranými tématy bude psychologické pozadí tvorby videoher v kontextu různých herních žánrů, problematika motivace ke hraní videoher, e-sportu, a další aktuální informace.
Literatura
    doporučená literatura
  • Ferguson, C.J. The Good, The Bad and the Ugly: A Meta-analytic Review of Positive and Negative Effects of Violent Video Games. Psychiatr Q 78, 309–316 (2007). https://doi.org/10.1007/s11126-007-9056-9
  • KVĚTON, Petr. Hraní videoher v dětství a dospívání : dopady a souvislosti v sociálně-psychologické perspektivě. Vydání 1. Praha: Grada, 2020, 175 stran. ISBN 9788027128877. URL info
    neurčeno
  • Anderson, C. A., Shibuya, A., Ihori, N., Swing, E. L., Bushman, B. J., Sakamoto, A., Rothstein, H. R., & Saleem, M. (2010). Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review
  • Vorderer, P., & Bryant, J. (Eds.). (2006). Playing Video Games: Motives, Responses, and Consequences (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203873700
Výukové metody
Přednášky a cvičení.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti ve výuce a participaci na projektovém úkolu (nastudování a prezentace poznatků v rámci dílčího segmentu v probíraném tématu).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.