AJL13001 Akademické psaní

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Christopher Adam Rance, M.A. (cvičící)
Garance
Christopher Adam Rance, M.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJL13001/01: St 10:00–11:40 G23, kromě St 17. 4., Ch. Rance
AJL13001/02: St 14:00–15:40 G31, kromě St 17. 4., Ch. Rance
AJL13001/03: Čt 16:00–17:40 G22, kromě Čt 18. 4., Ch. Rance
Předpoklady
( AJ01002 Anglický jazyk II || AJL01002 Anglický jazyk II ) && !NOW( AJL11501 Mluvená angličtina )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 26/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The overall aim of the course is to enable students to write acceptable texts in English to fulfil a range of academic purposes. That is, to enable students to write texts which are clearly-expressed, grammatically correct, correctly punctuated, well-structured and logically coherent. Subsidiary aims of the course are: 1. to raise students' awareness of the semantic and syntactic pitfalls of trying to 'sound academic'; 2. to emphasize the virtues of simplicity, explicitness and directness when attempting to express complex ideas; 3. to encourage students to remember the connections and disparities between speaking and writing - that is, "should I write as I speak, and vice-versa".
Výstupy z učení
Students will be have an understanding of the structure of the paragraph and essay, will be able to compose topic sentences and thesis statements and write self-sourced reference papers using MLA/APA.
Osnova
  • The Writing Process – purpose, plan, draft, redraft, edit; The students experience of writing; Differences between English and Czech academic texts; Establsihing a thesis; The issue of coherence; Paragraph structure-single theme and topic sentence; Punctuation-commas, semicolons and colons; Paragraph Structure - topic sentences and links; Paragraph Coherence – using transitions; Paragraph Coherence – Order of Ideas; Paragraph Unity – Digression; Paragraph ‘smoothing’; Writing essays; Paragraph Unity – Unrelated Information; Parallelism: a) Using parallelism to increase coherence, b) Non-parallel sentence elements; Using Generalisations; Editorial issues - italicization; Dangling Modifiers; Punctuation - question marks, quotation marks, and apostrophes;
Literatura
  • AARON, Jane E. The little, brown essential handbook for writers. 3rd ed. New York: Longman, 1999, viii, 247. ISBN 0-321-04970-5. info
  • ALEXANDER, L. G. Sixty Steps to Précis. 9. vyd. London: Longmans, 1965, 135 s. info
  • COOPER, Charles R. a Rise B. AXELROD. The St. Martins guide to writing. 2nd ed. New York: St. Martin's Press, 1988, xxvi, 726. ISBN 0-312-00283-1. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
  • FOWLER, Henry Ramsey. The little, brown handbook. Edited by Jane E. Aaron - Daniel Anderson. 8th ed. New York: Longman, 2000, xxviii, 96. ISBN 0-321-07507-2. info
  • LAAKEN, M. van der, R. E. LANKAMP a M. Sharwood SMITH. Writing better English :a multi-purpose model for advanced speakers. 3., herziene druk. Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2001, 82 s. ISBN 90-6283-276-8. info
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
Výukové metody
lectures, completetion of in-class written exercises, homework assignments, class analysis of written assignments, analysis of model texts
Metody hodnocení
To achieve course credit students must submit four written assignments. They must also achieve a high level of attendance. To pass the course they must achieve an average score of 50% or above for each of the four homework assignments. The maximum number of points for each component is as follows: Assignment 1 - 20% Assignment 2 - 35% Assignment 3 - 10% Assignment 4 - 35% ______ TOTAL: 100 pts
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=1972
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.