FF:CJUPP01J Ped. praxe češtiny I - Informace o předmětu
CJUPP01J Pedagogická praxe češtiny I - jednooborová
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- blokově. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta (50,00 %), Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta (50,00 %) - Předpoklady
- Student si souběžně zapisuje předmět CJURS01J Reflektivní seminář praxe češtiny I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_)
- Cíle předmětu
- Předmět je orientován na aplikaci teoretických poznatků v praxi středoškolského učitele. Pedagogická praxe I, tedy první ze tří praxí, klade důraz na propojení cílů propedeutických s oborově didaktickými. Student je systematicky konfrontován s dílčími oborově didaktickými otázkami, problematikou sebepojetí učitele, utvářením podmínek a příležitostí pro učení. Do těchto oblastí se rovněž soustředí dílčí cíle.
- Výstupy z učení
- Absolvent kurzu dokáže
• kriticky zhodnotit výuku v náslechové hodině;
• pracovat s pedagogickou dokumentací (zejména RVP, ŠVP, třídní kniha, individuální studijní plán);
• uvědomovat si potenciál interdisciplinárních průřezových témat;
• postihnout pracovní náplň středoškolského učitele;
• vyhodnocovat, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení;
• zhodnotit, jak lze skrze komunikaci podporovat žákovské učení, a tento poznatek aplikovat ve vlastní výuce;
• navrhnout řešení kritických situací ve školním prostředí;
• účastnit se vzdělávacího procesu v odlišných rolích a situacích (stínování, náslechy, tandem, vlastní výuka, jiné činnosti);
• vysvětlit význam literárního, jazykového i slohového vyučování;
• připravit plán výuky a následně jej konfrontovat s realizací samotné výuky;
• stanovit si realistický cíl vyučovací jednotky a následně zhodnotit jeho (ne)dosažení;
• vnímat žáky jako individuality a uzpůsobovat jim podmínky učení;
• zhodnotit výhody a nevýhody jednotlivých metod a forem učení, nalézt způsob, jak je efektivně aplikovat ve vlastní výuce;
• vhodně využívat komunikační a informační technologie vhodné pro vzdělávací proces;
• vnímat sám sebe jako učitele, identifikovat se s touto rolí. - Osnova
- Pedagogická praxe I je zaměřena na aplikaci teoretických znalostí, nabytých v předmětech obecného pedagogicko-psychologického základu i již absolvované oborové didaktiky. Dominantní část předmětu je realizována ve spolupráci se střední školou libovolného typu (gymnázium, SOŠ, SOU). Ve zvolené škole (či ve zvolených školách):
- a) se frekventant seznámí s prostředím vybrané školy a s náplní práce učitele;
- b) frekventant absolvuje náslechy;
- c) se frekventant pod vedením středoškolského učitele seznamuje se způsoby řešení krizových situací na konkrétní škole;
- d) se frekventant seznamuje s pedagogicko-psychologickou charakteristikou studentů tříd, ve kterých absolvuje hospitaci či v nichž bude vyučovat;
- f) se frekventant pod vedením středoškolského učitele seznamuje s pedagogickou dokumentací (školní vzdělávací program, rámcový vzdělávací program, průřezová témata, organizace maturity, exkurze apod.);
- g) frekventant ve spolupráci se středoškolským vyučujícím koncipuje práci s moderními výukovými technologiemi a nástroji;
- i) frekventant ve spolupráci se středoškolským vyučujícím modeluje samostatně vedenou výukovou hodinu;
- j) si frekventant ve spolupráci se středoškolským vyučujícím vyzkouší výuku v tandemu;
- k) frekventant společně se středoškolským učitelem hodnotí své zapojení do výuky a do přípravy na ni.
- Literatura
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6. info
- ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
- ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie : mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 172 stran. ISBN 9788073151874. info
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Internet nejen pro studenty. Praha: Grada, 2003, 104 s. Internet pro... ISBN 80-247-0570-2. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 8070418087. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : od hospitace k souviské praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 133 s. ISBN 80-7041-412-X. info
- ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha: SPN, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- Výukové metody
- Pedagogická praxe češtiny I je první ze tří předmětů tvořících praktickou přípravu studentů učitelství na budoucí výkon povolání. Kurzy jsou graduálně uspořádány tak, aby reflektovaly vyvíjející se znalosti, dovednosti a také potřeby studentů učitelského programu, proto je v prvním kurzu kladen důraz především na činnosti, v nichž student vystupuje v roli pozorovatele.
V rámci Pedagogické praxe češtiny I student absolvuje:
1) 12 hodin (2 celé dny) stínování + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem;
2) 18 hodin náslechů výuky (tj. 3 dny, každý den u jedné třídy, tj. bez ohledu na vyučovaný předmět, ideálně u tříd, v nichž bude student následně působit v dalších rolích) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem;
3) 6 hodin vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem;
4) 8 vyučovacích hodin výuky v tandemu (lze společně s provázejícím učitelem, jiným pedagogem nebo dalším praktikantem) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem;
5) 20 hodin dalších činností ve škole (např. pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurzi, organizace projektového dne/exkurze/výletu apod., příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, seznamování se s pedagogickou dokumentací, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování apod.) - Metody hodnocení
- V průběhu praxe si student vede reflektivní deník, který v elektronické formě následně vkládá do příslušné odevzdávárny. Student je rovněž povinen vyplnit sebehodnoticí nástroj v ISu a odevzdat příslušnou dokumentaci dle pokynů uvedených na https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe. Do příslušné odevzdávárny vkládá rovněž vybrané části svého učitelského portfolia, a to minimálně 1 přípravu jazykové či slohové a 1 přípravu literární hodiny, 1 přípravu libovolné další hodiny (lze i tandemové), 1 didaktickou pomůcku (pracovní list, hru, printscreen elektronického nástroje apod.), přehled činností, které v rámci praxe konal (v libovolném formátu, ideálně jako přehledovou tabulku).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/CJUPP01J