CORE093 Každodennost v kyberprostoru: návod k přežití

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Rajsová (cvičící)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 B2.23, kromě St 17. 4.
Předpoklady
Předmět nemá uvedeny žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 40/60, pouze zareg.: 1/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Cíle předmětu
Patříte ke studentům, kteří jsou obklopeni online aplikacemi, moderními technologiemi a různými výzvami informační společnosti, v nichž se potřebujete orientovat? Chcete, aby vám funkčně sloužily rámci vašeho digitálního wellbeingu? Nebo moderní technologie většinou odmítáte, ale zajímá vás, jak je účelně využít pro každodenní život i studium nebo práci? Pro obě kategorie studentů je určen jedinečný kurz společného základu MUNI. Předmět svým obsahem doplňuje studentské kurikulum 21. století o potřebný kompetenční rámec. Jeho cílem je nabídnout studentům teoretický i praktický základ, který jim umožní efektivně a smysluplně využívat moderní technologie pro běžné činnosti svého života a současně o technologiích kriticky přemýšlet.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
  • rozpoznat základní trendy, problémy a výzvy týkající se pohybu vysokoškoláka v kyberprostoru;
  • znát vhodné online nástroje pro různé oblasti svého života (nakupování, zábava, koníčky, cestování, zdraví, správa financí, kontakt se státní správou, apod.);
  • vybrat si v kyberprostoru konkrétní technologie a nástroje, které jsou užitečné pro osobní i profesní rozvoj a celoživotní učení - například vhodnou online platformu pro spravování četby a komunikaci o ní; pro sebekvantifikaci např. při pohybu v přírodě i běžném dni; vhodný kurz pro online studium a úspěšně ho studovat; nástroj pro tvorbu a správu poznámek nebo kalendáře; platformu pro online správu financí apod.;
  • orientovat se v oblasti online nástrojů pro osobní informační management, např. s využitím umělé inteligence nebo VR a jejich nástrojů;
  • navrhnout si vlastní osobní informační prostředí a efektivně ho řídit a rozvíjet.
  • Osnova
    • Rámcová osnova témat
    • Úvodní hodina – organizační informace, představení témat předmětu, kontexty, výzvy kyberprostoru s všudypřítomnou AI
    • Humanitní vědy a estetično v kyberprostoru
    • Vzdělávání v kyberprostoru I
    • Vzdělávání v kyberprostoru II
    • Data, data, data: všichni o nich mluví
    • Automatizační nástroje života v kyberprostoru
    • Moje kyber(ne)bezpečí
    • Vzdělávání v imerzivní virtuální realitě
    • Výzkum v imerzivní virtuální realitě
    • Čtení a psaní v kyberprostoru
    • Učení a identita v kyberprostoru
    • Učení, interakce a zpětná vazba v kyberprostoru
    • Ekosystém v kyberprostoru
    Literatura
      doporučená literatura
    • Luciano FLORIDI: The Onlife Manifesto - https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-04093-6
    • HLADÍK, Radim. Digitální obrat v českých humanitních a sociálních vědách. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022, 413 stran. ISBN 9788024651934. URL info
    • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2., přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4. info
    Výukové metody
    Hybridně vedené přednášky, diskuse, dílčí průběžné samostatné úkoly.
    Metody hodnocení
    Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba:
    - vypracovat alespoň 50 % mikroúkolů navázaných na přednášky (6x);
    - zvládnout závěrečný test zahrnující otázky reflektující obsah jednotlivých přednášek (otázky budou studenti dostávat průběžně, vždy do 14 dnů po přednášce)
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/CORE093