FF:PBB114 Praxe (individuální plán) - Informace o předmětu
PBB114 Praxe (individuální plán)
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 100 hodin (z toho 70 hodin stáž v zařízení). 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu (praxe) je vytvořit studentům prostor, aby poznali hlavní aspekty chodu a fungování vybraného zařízení, reálnou náplň práce pracovníka vybrané profese (pedagog volného času, sociální pracovník, vychovatel, asistent pedagoga) a na základě vlastní zkušenosti mohli reflektovat specifika cílových skupin klientů organizace. Dílčím cílem je vést studenty k reflexi pracovních zkušeností, sebereflexi a praktické seznámení se supervizí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozlišit a porovnat specifika konkrétního zařízení a typu zvoleného zařízení;
- identifikovat specifika a nároky na práci zaměstnance/pracovní pozici v zařízení, v němž praxi vykonával;
- formulovat dovednosti a kompetence pracovníka pro přímou práci s určitou klientelou (dětmi, mládeží, dospělými, seniory);
- formulovat své znalosti a dovednosti včetně limitů svého profesního rozvoje;
- zhodnotit přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhnout plán svého dalšího profesního rozvoje. - Osnova
- Studenti si vybírají praxi v instituci dle vlastní volby, resp. studijního (profesního) zaměření (školská zařízení, neziskové organizace, úřady (např. odbor péče o děti/mládež, Úřad práce ČR), výchovná či resocializační zařízení.
- Průběh kurzu:
- 1. Student kontaktuje vybranou instituci podle svého zaměření a z vyučujících si vybírá lektora praxe.
- 2. Sestavení individuálního plánu praxe.
- 3. Stáž ve vybraném zařízení.
- Student v průběhu stáže plní úkoly zadané vyučujícím a vedoucím praxe, které odpovídají zaměření a potřebám zvolené instituce. Pro účely splnění úkolů stanovených v individuálním plánu je vyžadováno i samostudium (viz formulář Individuální plán praxe).
- 4. Absolvování supervizní skupiny a závěrečná reflexe praxe (na základě portfolií studentů a vypracovaných úkolů s vyučujícími z ÚPV FF MU případně i s některými zástupci vedoucích praxe ze zařízení).
- Na závěr praxe student odevzdává úkoly stanovené v individuálním plánu praxe, potvrzenou docházku a hodnocení od vedoucího praxe v daném zařízení.
- Literatura
- ŠPALEK, Jiří, Vladimír HYÁNEK a Laura FÓNADOVÁ. Na penězích záleží : české neziskové organizace v 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 144 stran. ISBN 9788021084308. URL info
- Dobrovolnictví v obci - jak na to?: vybrané ukázky aktivit, příklady dobré praxe z ČR i zahraničí. Praha: NSZM ČR, 2014. ISBN 978-80-260-7287-4. info
- STEJSKAL, Jan, Helena KUVÍKOVÁ a Kateřina MAŤÁTKOVÁ. Neziskové organizace - vybrané problémy ekonomiky : se zaměřením na nestátní neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 169 s. ISBN 9788073579739. info
- MATĚJKA, Lukáš, Martin SKALSKÝ a Ondřej TOŠNER. Občanské sdružení : proč a jak je založit. Praha: Arnika, 2011, 29 s. ISBN 9788090468559. info
- BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring : výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 150 s. ISBN 9788073677725. info
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 8073671786. info
- ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. K psychologické dimenzi dobrovolnictví. Praha: Grantis, 2006. Grantis. Měsíčník neziskového sektoru. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
- TRENZOVÁ, Daniela. Nevládní neziskové organizace jako fenomém občanské společnosti. Edited by Vladimír Hyánek. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 88 s. info
- Výukové metody
- stáž, samostudium, nácvik vybraných profesních dovedností, supervize, reflexe praxe, sebereflexe
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na praxi (70 hodin), příprava individuálního plánu praxe, zpracování a analýza zadaných úkolů (25 hodin), skupinová reflexe zadaných úkolů a aktivní účast na supervizní skupině (5 hodin). K udělení zápočtu je požadováno vedení dokumentace o průběhu praxe, písemné vypracování úkolů stanovených v individuálním plánu praxe, slovní hodnocení vedoucího praxe ze zařízení a závěrečná reflexe praxe.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PBB114