PBB114 Praxe (individuální plán)

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
100 hodin (z toho 70 hodin stáž v zařízení). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu (praxe) je vytvořit studentům prostor, aby poznali hlavní aspekty chodu a fungování vybraného zařízení, reálnou náplň práce pracovníka vybrané profese (pedagog volného času, sociální pracovník, vychovatel, asistent pedagoga) a na základě vlastní zkušenosti mohli reflektovat specifika cílových skupin klientů organizace. Dílčím cílem je vést studenty k reflexi pracovních zkušeností, sebereflexi a praktické seznámení se supervizí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozlišit a porovnat specifika konkrétního zařízení a typu zvoleného zařízení;
- identifikovat specifika a nároky na práci zaměstnance/pracovní pozici v zařízení, v němž praxi vykonával;
- formulovat dovednosti a kompetence pracovníka pro přímou práci s určitou klientelou (dětmi, mládeží, dospělými, seniory);
- formulovat své znalosti a dovednosti včetně limitů svého profesního rozvoje;
- zhodnotit přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhnout plán svého dalšího profesního rozvoje.
Osnova
  • Studenti si vybírají praxi v instituci dle vlastní volby, resp. studijního (profesního) zaměření (školská zařízení, neziskové organizace, úřady (např. odbor péče o děti/mládež, Úřad práce ČR), výchovná či resocializační zařízení.
  • Průběh kurzu:
  • 1. Student kontaktuje vybranou instituci podle svého zaměření a z vyučujících si vybírá lektora praxe.
  • 2. Sestavení individuálního plánu praxe.
  • 3. Stáž ve vybraném zařízení.
  • Student v průběhu stáže plní úkoly zadané vyučujícím a vedoucím praxe, které odpovídají zaměření a potřebám zvolené instituce. Pro účely splnění úkolů stanovených v individuálním plánu je vyžadováno i samostudium (viz formulář Individuální plán praxe).
  • 4. Absolvování supervizní skupiny a závěrečná reflexe praxe (na základě portfolií studentů a vypracovaných úkolů s vyučujícími z ÚPV FF MU případně i s některými zástupci vedoucích praxe ze zařízení).
  • Na závěr praxe student odevzdává úkoly stanovené v individuálním plánu praxe, potvrzenou docházku a hodnocení od vedoucího praxe v daném zařízení.
Literatura
  • ŠPALEK, Jiří, Vladimír HYÁNEK a Laura FÓNADOVÁ. Na penězích záleží : české neziskové organizace v 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 144 stran. ISBN 9788021084308. URL info
  • Dobrovolnictví v obci - jak na to?: vybrané ukázky aktivit, příklady dobré praxe z ČR i zahraničí. Praha: NSZM ČR, 2014. ISBN 978-80-260-7287-4. info
  • STEJSKAL, Jan, Helena KUVÍKOVÁ a Kateřina MAŤÁTKOVÁ. Neziskové organizace - vybrané problémy ekonomiky : se zaměřením na nestátní neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 169 s. ISBN 9788073579739. info
  • MATĚJKA, Lukáš, Martin SKALSKÝ a Ondřej TOŠNER. Občanské sdružení : proč a jak je založit. Praha: Arnika, 2011, 29 s. ISBN 9788090468559. info
  • BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring : výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 150 s. ISBN 9788073677725. info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 8073671786. info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. K psychologické dimenzi dobrovolnictví. Praha: Grantis, 2006. Grantis. Měsíčník neziskového sektoru. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
  • TRENZOVÁ, Daniela. Nevládní neziskové organizace jako fenomém občanské společnosti. Edited by Vladimír Hyánek. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 88 s. info
Výukové metody
stáž, samostudium, nácvik vybraných profesních dovedností, supervize, reflexe praxe, sebereflexe
Metody hodnocení
Aktivní účast na praxi (70 hodin), příprava individuálního plánu praxe, zpracování a analýza zadaných úkolů (25 hodin), skupinová reflexe zadaných úkolů a aktivní účast na supervizní skupině (5 hodin). K udělení zápočtu je požadováno vedení dokumentace o průběhu praxe, písemné vypracování úkolů stanovených v individuálním plánu praxe, slovní hodnocení vedoucího praxe ze zařízení a závěrečná reflexe praxe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.