FF:CORE144 Švédsko v 21. století: aktuáln - Informace o předmětu
CORE144 Švédsko v 21. století: aktuální společenské otázky a trendy
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Eliška Straková (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Eliška Straková
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Eliška Straková
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–9:40 C33, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P) && !(PROGRAM(B-NO))
Předmět je určen studujícím v prezenčním bakalářském a pětiletém magisterském cyklu s výjimkou programu Norský jazyk, literatura a kultura. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 39/100, pouze zareg.: 1/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Seznámení se s fungováním systému vzdělávání a přístupem jiného evropského státu k aktuálním společenským otázkám a trendům jako zdroj inspirace a podnět pro kritické srovnání se situací ve vlastní zemi.
- Výstupy z učení
- Každé téma bude nejdříve představeno vyučujícím tak, jak se k němu staví švédská společnost a posléze bude předmětem řízené diskuze, kritického zhodnocení a problematizace vybraných otázek a srovnání se situací v České republice. Studenti budou na konci kurzu schopni kriticky zhodnotit a argumentovat v obasti probíraných okruhů. Příklady otázek k diskuzi v rámci vybraných témat: Jaká je role organizovaného celoživotního vzdělávání v době snadného přístupu k informacím a vzdělávacím online materiálům? Které z forem celoživotního vzdělávání by byly pro české prostředí přínosné a bylo by možné je zde implementovat? Jakou roli hraje vzdělávání a jeho formy na různých úrovních v demokratizaci společnosti? Je možné se v rámci česko-švédského srovnání inspirovat? Jaký je vztah mezi vědomou výchovou k aktivnímu občanství a vlastní individualitou? Vylučují se vzájemně nebo se naopak podporují? Jak se mění nebo popřípadě jak je potřeba měnit formy vzdělávání s masivním nástupem digitalizace a využitím AI? Jak se v této souvislosti mění nároky na kompetence a dovednosti v oblasti pracovní a na poli každodenního života? Masivní digitalizace společnosti vede k diskriminaci určité části obyvatel. Jedná se o nutnou cenu za pokrok nebo tak začíná demokratická společnost polevovat ze svých principů kvůli větší efektivitě a ekonomickým úsporám? V kterých bodech by mohl být švédský přístup k vybraným okruhům inspirací a v kterých bodech spíše odstrašujícím příkladem? V kterých oblastech se švédská společnost řídí individualistickým přístupem a v kterých kolektivistickým? Jaké oba přístupy přináší výhody nebo naopak úskalí?
- Osnova
- Formy a zásady celoživotního vzdělávání Vzdělávaní jako praktická dílna demokratizace společnosti Přístup k digitálním technologiím a AI nejen ve vzdělávání Aktivní občanství a udržitelnost, individualismus vs. kolektivismus Self-koncept, duševní zdraví a psychohygiena na pracovišti Existenciální zdraví – holistický přístup k životu
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze, skupinové projekty.
- Metody hodnocení
- Hodnocení v průběhu semestru bude převážně ústní, eventuálně formou komentářů v případě vypracování písemného úkolu. Ukončení předmětu by bylo formou kolokvia, kde by se studenti v menších skupinách vyjádřili k probíraným okruhům a zhodnotili proces a výsledek hledání odpovědí na diskutované otázky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CORE144