FF:PSMA008 Psychodiagnostika dětí a dosp. - Informace o předmětu
PSMA008 Psychodiagnostika dětí a dospívajících
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 2 hod. před. a a 2 hod. sem. 1 x 14 dní. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: Metodologie, Vývojová psychologie, Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast a zpracování závěrečné práce. Pro připuštění k závěrečné zkoušce musí student splnit následující požadavky: 80% účast na seminářích, včasné odevzdání závěrečné práce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v uceleném teoretickém přehledu, a částečně také základní praktickou zkušenost s metodami, které jsou v diagnostice těchto věkových skupin užívány nejčastěji. Očekává se aktivní účast včetně referátů o diagnostických technikách, se kterými se frekventanti již prakticky setkali (např. v rámci praxí a stáží, účasti ve výzkumných projektech atd.).
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- teoretické orientace v aktuálně dostupných psychodiagnostických nástrojích pro věkovou skupinu dětí a dospívajících,
- adekvátně volit diagnostické metody pro základnější výzkumné nebo diagnostické účely,
- porozumět výsledkům a závěrům zvolených testů nebo metod,
- na základě užitých technik vytvářet základní hypotézy diagnostických závěrů. - Osnova
- Vymezení základních pojmů
- Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod
- Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky
- Klasifikace psychodiagnostických metod
- Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů
- Testové metody: vývojové testy, inteligenční testy a soubory, testy speciálních schopností, znalostí a dovedností, neuropsychologické soubory a metody, projektivní metody, kresebné techniky, dotazníky. objektivní testy osobnosti, posuzovací škály.
- Psychologická dokumentace a psychologický nález.
- Demonstrace nejčastěji používaných metod.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
- ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
- KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
- Příručky k testům
- Goldman. J., Stein, C., L. (2019). Psychological Methods of Child Assessment. Routledge, 412 pages. ISBN 97811386884.
- Slater, B. R., Thomas, J. M. (2018). Psychodiagnostic Evaluation of Children: A Casebook Approach. ISBN: 0807727342.
- Psychodiagnostic Assessment of Children: Dimensional and Categorical Approaches Published by Wiley, 2006 ISBN 10: 0471212199ISBN 13: 9780471212195 Seller: SecondSale, Montgomery, U.S.A.
- Výukové metody
- Výuka probíhá blokově, podle rozvrhu: přednáška, referáty, diskuse, demonstrace diagnostických metod. Na přednášku navazuje povinný seminář - rozpis skupin bude proveden před začátkem výuky.
- Metody hodnocení
- Zkouška je písemná, před zkouškou jsou studenti povinni odevzdat písemnou práci v rozsahu nejméně tří stran. Studenti budou pracovat ve dvojicích a vzájemně se vyšetří relevantní psychodiagnostickou metodou. Obsah práce: popis osobní zkušenosti s diagnostickou metodou (odpovídající věkové skupiny), včetně teoretického východiska, popisu administrace, vyhodnocení, interpretace, osobní reflexe a uvedení literatury.
- Informace učitele
- Na výuce participují odborníci z aplikační praxe, proto je realizována blokově.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PSMA008