FF:UCJL15 Divadlo poezie - Informace o předmětu
UCJL15 Divadlo poezie
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na rozvíjení řečových schopností v českém jazyce v sólovém i skupinovém projevu, na zvládnutí doplňující a odpovídající mimiky, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích. Velká pozornost je věnována správné dikci, intonaci, hře se slovy, scénickým hrám, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších poetických textů, osvojení si současných tendencí v české dramatické tvorbě, poznání různých autorů poetických textů. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se spontánně k různým tématům v různých modelových situacích a uvědomit si možnosti různorodého zpracování poetického textu.
- Výstupy z učení
- Projekt, možnost zúčastnit se soutěží divadel poezie. Práce s tělem, prostorem, řečovými schopnostmi, tvůrčí práce s textem, tvorba divadelně poetického scénáře. Student bude po absolvování schopen: samostatně se vyjadřovat v různých situacích, Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se spontánně k různým tématům v různých modelových situacích a uvědomit si možnosti různorodého zpracování poetického textu.
- Osnova
- 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Prostorové a časové vnímání, vnímání hrajícího kolegy a kolegů. 6. Hry monologické a dialogické. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování; výuka zahrnuje 2 hodiny ateliéru týdně.
- Literatura
- povinná literatura
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002, 153 s. ISBN 8070681667. info
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Druhé, doplněné vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2012, 146 stran. ISBN 9788073312145. info
- WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Translated by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 8085866161. info
- doporučená literatura
- ROUBAL, Jan. Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015. 293 s. ISBN 978-80-7460-085-2.
- ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Poznámky o tvorbě scénáře divadla poezie. Praha: IPOS ARTAMA, 2001. 24 s. ISBN 88-7068-57-8.
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace
- Metody hodnocení
- Závěrečný (skupinový) projekt, zápočet.
- Informace učitele
- Další doporučená literatura: NUHLIČKOVÁ, Alena. Dominik – cesta k divadlu poezie. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1976. 26 s.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Max. počet účastníků 24, minimální počet účastníků 6. Kurs je určen posluchačům imatrikulovaným od podzimu 2021.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UCJL15