FF:FAVh067 Digital humanities - Informace o předmětu
FAVh067 Digitální nástroje ve výzkumu kinematografie
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Terézia Porubčanská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Michal Večeřa, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-FAV_) (4)
- Cíle předmětu
- Digitální obrat v humanitních oborech zásadně proměnil metodologii práce s historickými materiály a kulturním dědictvím – od sběru a ukládání dat přes jejich výzkum a zobrazování až po prezentaci výsledků. Moderní technologie vyvinuté pro potřeby literárního, historického a uměleckého bádání umožnily digitalizaci textů, tvorbu audiovizuálního obsahu i budování rozsáhlých datových sbírek. S rostoucím množstvím digitálních materiálů se však objevuje klíčová otázka: jak tento obsah efektivně zpřístupnit a zaujmout nové publikum? Tento kurz se zaměřuje na jednu z metod, kterou galerie, muzea, archivy a další kulturní instituce využívají k prezentaci svých digitálních sbírek – digitální příběh. Studenti se postupně seznámí s rolí online kurátora digitálního obsahu, jeho významem pro kulturní instituce a projdou celým procesem přípravy digitálního příběhu. Prostřednictvím praktických úkolů a práce na seminárním projektu si vyzkoušejí bádání v digitalizovaných archivních sbírkách a osvojí si vybrané metody a nástroje pro tvorbu a prezentaci digitálního obsahu v online prostředí, včetně základů práce s umělou inteligencí.
- Výstupy z učení
- Student absolvováním tohoto vysokoškolského předmětu získá následující hlavní schopnosti:
1) Digitální kurátorství a správa obsahu – Porozumění roli online kurátora a schopnost efektivně spravovat a prezentovat digitální obsah.
2) Práce s digitalizovanými archivními materiály – Dovednost vyhledávat, analyzovat a interpretovat digitalizované historické a kulturní materiály.
3) Tvorba digitálních příběhů – Schopnost strukturovat a vyprávět poutavé digitální příběhy využívající různé mediální formáty.
4) Používání nástrojů pro digitální prezentaci – Ovládnutí vybraných softwarových nástrojů a platforem pro tvorbu a sdílení digitálního obsahu.
5) Kritická práce s daty a zdroji – Rozvoj analytického myšlení při práci s historickými prameny a schopnost ověřovat a hodnotit důvěryhodnost zdrojů.
6) Týmová spolupráce a projektové řízení – Zkušenosti s koordinací skupinových projektů a praktické dovednosti v plánování a realizaci kreativních výstupů. - Osnova
- 1. Úvod do kurzu
Představení koncepce kurzu, povinné literatury, metod hodnocení a teoretických rámců kurátorství digitálních archivů/galerií.
Seznámení s tematickými okruhy a podtématy pro semestrální projekt (digitální příběh).
Výběr tématu a podtématu studenty.
Zadání na příští hodinu: vypracování návrhu projektu podle metodiky ÚFAV – formulace výzkumného problému, popis kontextu, definování klíčových otázek, formulace pracovních tezí a vymezení přínosu projektu.
2. Digitální humanitní vědy a ArcGIS StoryMaps
Úvod do digitálních humanitních věd.
Představení aplikace ArcGIS StoryMaps a ukázka modelového projektu.
Konzultace pracovních verzí projektů.
Zadání: úprava návrhu projektu a první práce v aplikaci ArcGIS StoryMaps.
3. Scénář digitálního příběhu
Konzultace vybraných témat a reflexe práce s ArcGIS StoryMaps.
Společná příprava scénáře digitálního příběhu.
Zadání: četba metodologického textu k tématu kurátorství (doporučeného hostujícím vyučujícím).
4. Hostující vyučující 1 – Kurátorství digitálních archivů/galerií
Definování kompetencí kurátorských pozic (informační kurátor, digitální kurátor, online kurátor).
Úvod do problematiky kurátorství digitálních sbírek kulturního dědictví a historických materiálů (texty, obrazové formáty, audiovizuální obsah, fyzické artefakty).
5. Digitální mapování historie
Využití prostorových dat pro historický výzkum a vyprávění příběhů.
Prostorový obrat v historickém výzkumu.
Seznámení s aplikacemi pro vizualizaci mapových podkladů.
Společná práce s mapami v ArcGIS StoryMaps.
6. Prezentace výzkumu studentů
Studenti představí výsledky svého bádání ve zpřístupněných sbírkách historických materiálů.
Prezentace úkolů z předchozí hodiny.
7. Hostující vyučující 2 – Datová vizualizace
Základy grafického zobrazování informací.
Typologie vizualizací: grafy, časové osy, sítě.
Metody efektivní a čitelné vizualizace dat.
Zadání: vytvořit tři ilustrační grafy a časovou osu (s alespoň třemi úrovněmi – obecné dějiny, kinematografické dějiny, vývoj zvoleného tématu).
8. Reflexe vizualizačních úkolů
Společná analýza a zpětná vazba k vizualizačním úkolům z předchozí hodiny.
9. Podcast jako nástroj prezentace historických témat
Představení problematiky tvorby historického podcastu.
Seznámení s volně dostupným softwarem pro nahrávání a úpravu zvukových nahrávek.
Praktická ukázka nahrávání a úprav audio obsahu.
Možnosti publikace podcastů online.
Zadání: vytvoření zvukové nahrávky na základě dohodnutého materiálu a její uložení v aplikaci.
10. Prezentace mapových vizualizací studenty
Studenti představí návrhy mapových vizualizací na základě sesbíraných historických materiálů.
11. Historické příběhy na sociálních sítích
Možnosti využití sociálních sítí (Instagram, Facebook, TikTok) pro vyprávění historických příběhů.
Zadání: příprava úkolu spojeného s publikací obsahu na sociálních sítích.
12. Prezentace úkolů studenty
Studenti představí výstupy zadaných úkolů z minulé hodiny.
13. Konzultace a finalizace projektů
Individuální a skupinové konzultace k závěrečným úpravám semestrálních projektů.
14. Prezentace finálních digitálních příběhů
Studenti představí finální verze svých projektů.
Zpětná vazba před odevzdáním v rámci zkouškového období.
- 1. Úvod do kurzu
- Literatura
- povinná literatura
- Davis, S. B., Vane, O., & Kräutli, F. (červenec, 2016). Using Data Visualisation to tell Stories About Collections [příspěvek prezentovaný na konferenci]. Electronic Visualisation and the Arts.
- ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství a jeho využití v konstruktivisticky orientovaném vzdělávání. Online. In INFORUM 2015: 21. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích. Praha: Albertina icome Praha, 2015, 15 s. ISSN 1801-2213. URL info
- doporučená literatura
- Harvey, D. R. (Douglas R.) (2010). Digital curation : a how-to-do-it manual / Ross Harvey. Neal-Schuman Publishers.
- Berry, D. M., & Fagerjord, A., (2017). Digital Humanities: Knowledge and Critique in a Digital Age. John Wiley & Sons. Cambridge, Anglie: Polity Press.
- Byrne, W. (2019, 30. září). What is digital storytelling and what has it got to do with cultural heritage? Europeana Pro.
- Knowles, A. K., & Hillier, A., (2008). Placing History: How Maps, Spatial Data, and Gis Are Changing Historical Scholarship. Redlands, Kalifornie: ESRI, Inc.
- Wojtczak, K. (2022, 7. září). How to write appealing art history stories - insights from DailyArt Magazine. Europeana Pro.
- Výukové metody
- Předmět kombinuje teoretické přednášky s praktickými semináři zaměřenými na digitální nástroje a jejich aplikaci.
Teoretická část
Prezentace klíčových teoretických a metodologických konceptů prostřednictvím přednášek vyučujících nebo hostujících odborníků.
Ukázky již existujících virtuálních projektů jako ilustrace diskutovaných přístupů.
Četba a analýza vybraných textů jako podklad pro seminární diskusi.
Praktická část
Představení konkrétního digitálního nástroje a jeho aplikace na modelovém příkladu.
Studenti si osvojí práci s nástrojem tím, že zopakují postup na vlastních podkladových materiálech.
Pracovní verze úkolů budou reflektovány v následující výukové hodině.
Diskuze a reflexe
Po každé přednášce a praktické ukázce bude vyhrazen prostor pro diskuzi, dovysvětlení a zopakování klíčových aspektů.
Tento přístup umožní studentům propojit teoretické znalosti s praktickým využitím digitálních nástrojů a rozvíjet kritické myšlení v oblasti metodologie. - Metody hodnocení
- Porozumění teoretické části se bude zkoušet přímo při výuce prostřednictvím aplikace KVIS, k problematickým pasážím se poté výklad bude vracet nebo jim bude věnovaný prostor v praktické části prostřednictvím názorných aplikací v praxi.
Teoretické znalosti budou testovány pomocí dvou písemných testů (1. test po páté lekci, 2. test po jedenácté lekci).
Praktické dovednosti budou studenti dokládat přípravou dílčích úkolů (audio, datová vizualizace, mapa), které v závěru kurzu spojí do jednoho digitálního výsledného příběhu.
Výsledná známka bude složená z hodnocení za písemné testy (každý z testů 20 % známky, dohromady 40 %) a hodnocení výsledného projektu (60 %). - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2026/FAVh067/index.qwarp
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/FAVh067