PG2B011 Metodologie výzkumu II - principy vědy a výzkumu

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
PGB002 Obecná pedagogika && PGB003 Pedagogické teorie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz dává přehled o problematice pedagogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem ve všech jejich variantách a poskytuje porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě. Studenti jsou po absolvování kurzu schopni kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu a zhodnotit relevanci výzkumu.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování kurzu schopni
- popsat jednotlivé výzkumé designy;
- plánovat proces empirického pedagogického výzkumu;
- kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu;
- zhodnotit relevanci výzkumu.
Osnova
  • - Věda a vědecké zkoumání v pedagogice.
  • - Model empirické vědy, fáze empirického výzkumu, struktura výzkumné zprávy, etika výzkumu.
  • - Typy výzkumů (kvalitativní, kvantitativní, smíšený) a jejich základní charakteristika a srovnání.
  • - Kvantitativní přístup při zkoumání pedagogických jevů. Proměnné, hypotézy, verifikace a falzifikace hypotéz. Operacionalizace. Validita, reliabilita, zobecnění.
  • - Kvalitativní přístup při zkoumání pedagogických jevů a procesů. Designy kvalitativního přístupu (případová studie, etnografie, fenomenologický výzkum, biografie, zakotvená teorie), jejich silné a slabé stránky.
  • - Testování a didaktické testy, konstrukce didaktického testu, využití didaktického testu v pedagogickém výzkumu.
  • - Experiment v pedagogickém výzkumu. Příprava a realizace jednotlivých typů experimentů.
  • - Dotazník v pedagogickém výzkumu. Typy položek, zásady formulace a výběru položek, struktura dotazníku. Administrace výzkumného nástroje.
  • - Pozorování v pedagogickém výzkumu, typy pozorování, příprava, administrace a způsoby vyhodnocení strukturovaného a nestrukturovaného pozorování.
  • - Rozhovor a ohnisková skupina v pedagogickém výzkumu. Příprava tazatelského schématu, typy otázek, možnosti, omezení a příklady využití.
  • - Kvantitativní a kvalitativní obsahová analýza v pedagogickém výzkumu, specifika výběru vzorku a tvorby aparátu záznamových jednotek, analýza a interpretace dat získaných obsahovou analýzou.
Literatura
    povinná literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
    doporučená literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, průběžné povinné aktivity v e-learningové podpoře kurzu, individuální seminární práce.
Metody hodnocení
Závěrečný test (70%), individuální seminární práce (30%).
Navazující předměty
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/PG2B011