FF:SPEDB112 Práce s Romy - Informace o předmětu
SPEDB112 Sociálně-pedagogická práce s romskou komunitou
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Wachsbergerová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět není určen pro studenty 1. semestru - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti dokázali: definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách; klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie; specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů; analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel; identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských žáků a studentů ve všech stupních vzdělávacího procesu; dovozovat příčiny šk. neúspěchů či předčasného ukončování studia, praktické uplatňování rovného přístupu ve vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách;
- klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie;
- specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů;
- analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel;
- identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání. - Osnova
- 1. Historie a původ Romů (jejich příchod do Evropy i na území ČR)
- 2. Subetnické členění Romů v ČR, situace po r. 1989
- 3. Religiozita Romů
- 4. Struktura a role v romské rodině
- 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, životní podmínky v sociálně vyloučených lokalitách
- 6. Vymezení problému nízké vzdělanosti Romů žijících v sociálně vyloučených lokalitách
- 7. Segregace ve vzdělávání, možnosti a nástroje integrace a rovného přístupu ve všech stupních vzdělávání
- Literatura
- povinná literatura
- Cikáni a etnicita. Translated by Marek Jakoubek. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 403 s. ISBN 9788073871055. info
- Romové a cikáni : neznámí i známí : interdisciplinární pohled. Edited by Marek Jakoubek - Lenka Jakoubková Budilová. 1. vyd. Voznice: Leda, 2008, 342 s. ISBN 9788073351199. info
- NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 223 s. ISBN 8071787418. info
- doporučená literatura
- Beyond rhetoric : Roma integration roadmap for 2020 : priorities for an EU framework for national Roma integration strategies ; for the Open Society Roma Initiatives,: Budapest, Hungary : Roma Initiatives,2020
- Horváthová J., Sigmund Heráková A., Amendar. Pohled do světa romských osobností Brno: Muzeum romské kultury 2018.
- Analýza změny po zavedení terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalit..
- DAVIDOVÁ, Eva. Cesty Romů :1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2., přeprac. vyd., 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 273 s. ISBN 8024405245. info
- HORVÁTHOVÁ, Jana. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. [Praha]: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchy České republiky, 1998, 51 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, exkurze
Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
30 hodin – účast na výuce
25 hodin – četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů, systematická příprava na semináře
10 - návštěva organizace, studium dokumentace a metodických materiálů
40 hodin – příprava a prezentace zpracovaného projektu na seminář
20 hodin – shlédnutí, analýza audiovizuálních materiálů a společná diskuze - Metody hodnocení
- Kurz probíhá jako kombinace přednášek a seminářů. Součástí výuky je exkurze do neziskové organizace zabývající se sociální prací se sociálně vyloučenými (Romy). Předmět je ukončem zápočetem.
Podmínky ukončení předmětu: Studenti ve dvojicích či trojicích vypracují samostatné projekty na téma sociální práce s dětmi či dospělými, které během semestru prezentují na seminářích. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je 70% účast studenta na přednáškách a seminářích. - Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/SPEDB112