FF:CJBE01 Didaktika češtiny I - Informace o předmětu
CJBE01 Didaktika češtiny I
Filozofická fakultapodzim 2002
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Bednářová - Rozvrh
- Po 15:00–15:45 I, Po 15:50–16:35 I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Cíle předmětu
- Disciplína se skládá ze dvou základních složek (jazyka a literatury) a je koncipována jako dvousemestrová. Meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování češtině demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků. V následující osnově je nejprve v rámci každého bodu uvedeno základní téma výstupu, poté téma profilovaného okruhu ke zkoušce.
- Osnova
- A. jazyk a sloh
- 1. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice I a učiva o funkčních stylech a kompozičních postupech; základní cíle při vyučování jazyku.
- 2. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice II a učivo o prostě sdělovacím stylu; základní cíle při vyučování slohu.
- 3. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii I a učivo o vypravování I; aplikace základních didaktických principů při vyučování jazyku (včetně využití algoritmu).
- 4. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii II a učivo o vypravování II; aplikace základních didaktických principů při vyučování slohu.
- 5. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi I a učivo o popisu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích (zejména syntax, pojetí publicistického stylu a vztah verbální a neverbální komunikace).
- 6. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi II a učivo o referátu; aktivní využití komplexních jazykových rozborů (prameny a způsob práce).
- 7. Specifika probírání středoškolského učiva o lexikologii a učivo o korespondenci; srovnání alternativních didaktických textů s tzv. produkcí oficiální (Kostečka, Hausenblas; Čechová, Styblík; zejména učebnicová produkce naklad. Trizonia).
- 8. Specifika probírání středoškolského učiva o historických disciplínách a učivo o životopisu; využití populárně-vědných textů o češtině pro aktivní vyučování (Eisner, Jílek, Queneau - Ouředník, Šlosar aj.).
- 9. Specifika probírání středoškolského učiva o frazeologii a učivo o publicistickém stylu I; rozvíjení invence ve slohovém vyučování.
- 10. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách I a učivo o výkladu a úvaze; rozvíjení kompozice ve slohovém vyučování.
- 11. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách II a o neverbální komunikaci; rozvíjení stylizace při nácviku psaní ve slohovém vyučování.
- 12. Motivace učivem o rodných jménech I a realizací řečnických cvičení I; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec.
- 13. Motivace učivem o rodných jménech II a realizací řečnických cvičení II; trend k integritě tří složek předmětu (jazyk-sloh-literatura v tzv. užším a širším pojetí).
- 14. Motivace učivem o zeměpisných jménech a realizací tzv. řízené diskuse; mimoškolní formy vyučování češtině.
- B. literatura
- 1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatuře.
- 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování.
- 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia.
- 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury.
- 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí.
- 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze.
- 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře.
- 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova).
- 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student-studenti, učitel-student, studenti, student-studenti-učitel).
- 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění.
- 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, tzv. kulturní deník.
- 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury.
- 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře.
- 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině.
- Literatura
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak :didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 80-85787-24-5. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
- SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
- Metody hodnocení
- Zápočty z didaktiky češtiny student získává na základě aktivní účasti na seminářích a především po prezentování svého výstupu, kterým reaguje na model efektivního vyučování jazyku a literatuře (seznámení s jeho principy je náplní prvních setkání).
Zápočet z pedagogické praxe češtiny vedoucí semináře uděluje po vykonání příslušného počtu výstupů (10 výstupů, z toho maximálně 5 literárních, 2 náslechy) na škole (student si ji může sám vybrat) a po diskusi k praxi, vedené zpravidla na semináři.
Zkouška (nezávislá na vykonání pedagogické praxe) obsahuje rovnoměrně zastoupené problémové okruhy z českého jazyka a literatury (teze k nim jsou probírány na semináři). - Informace učitele
- Studentům se doporučuje účastnit se seminářů v osmém a devátém semestru a pedagogické praxe v druhé polovině září před zahájením devátého semestru (ověřený je i cyklus pro semestr sedmý a osmý), absolvování části seminářů však pedagogické praxi češtiny vždy předchází.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2002, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2002/CJBE01