FF:CJA015 Souč. č. j. - stylistika - Informace o předmětu
CJA015 Současný český jazyk - stylistika
Filozofická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJA015/A: Po 15:00–16:35 2, M. Křístek
CJA015/B: Po 16:40–18:15 2, M. Křístek
CJA015/C: Út 11:40–13:15 44, M. Křístek
CJA015/D: Čt 18:20–19:55 3, M. Křístek - Předpoklady
- CJA009 Souč. č. j. - tvoření slov && CJA002 Fonet.,fonol.,teor.prav. && CJA010 Souč. č. j. - syntax && CJA014 Souč. č. j. - lexikologie
Seminář ze stylistiky předpokládá, že studenti úspěšně ukončili výuku fonetiky a fonologie, morfologie, tvoření slov, syntaxe a lexikologie, a že se tedy velmi dobře orientují v gramatice současné češtiny (předpokládá se rovněž, že ovládají látku úvodu do studia češtiny). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Seminář vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem semináře bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
- Osnova
- Tento seminář vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem semináře bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
- Literatura
- MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. info
- BEČKA, Josef Václav. Česká stylistika. 1. vyd. Praha: Academia, 1992, 467 s. ISBN 8020000208. info
- Jelínek, Milan. Stylistika. In Karlík, P., Nekula, M. a Rusínová, Z., ed. 1995. Příruční mluvnice češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, s. 701-782.
- Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
- Publikace Současná česká stylistika obsahuje odkazy na další odbornou literaturu týkající se stylistiky; hesla věnovaná stylistice lze najít také v Encyklopedickém slovníku češtiny.
- Metody hodnocení
- Teoretické poznatky, získané samostudiem a přednáškami, jsou uplatňovány při práci s texty v semináři. Pravidelná účast ve výuce a zajištění zadaných studijních materiálů jsou samozřejmostí. Materiály pro práci v semináři lze během semestru najít v e-learningovém systému Moodle (viz URL). Ke konci semestru studenti samostatně zpracují a odevzdají seminární práci (stylistický rozbor textu). Protože rozbor je součástí ústní zkoušky, odevzdání nevyhovujícího rozboru automaticky znamená klasifikaci známkou F a nutnost rozbor upravit před zaregistrováním opravného termínu (podrobnosti viz rubrika Informace učitele). Nevyhovující práce nebudou studentům vráceny, pokud však budou mít zájem, stručné obecné komentáře k nevyhovujícím rozborům jim budou během zkouškového období k dispozici v písemné podobě. Text rozboru studenti odevzdají minimálně týden před zkouškou, kopii si přinesou s sebou ke zkoušce. Rozbor je součástí zkoušky - diskuse o konkrétních bodech rozboru bude východiskem k prověřování obecných teoretických znalostí ze stylistiky. Základním pramenem k samostudiu je Současná česká stylistika (2003 - viz seznam literatury); ostatní publikace uvedené v seznamu literatury lze použít jako doplňující zdroje.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf
Požadavky k rozboru: studenti si mohou zvolit libovolný text v rozsahu 30-50 řádků; k rozboru je nutno přiložit kopii tohoto textu a označit ji podle normy ČSN ISO 690 - Bibliografické citace : obsah, forma a struktura (pro elektronické zdroje platí norma ČSN ISO 690-2; obě normy jsou k dispozici v knihovně FF). Rozbor by měl vycházet z podrobné analýzy základních rovin textu. Doporučený postup rozboru, který se v minulých letech osvědčil: - na všech základních rovinách textu postupně vyhledat a terminologicky správně označit slohově příznakové výrazové prostředky, a to jak se stálou, tak s kontextovou stylovou hodnotou; s použitím kodifikačních a normativních příruček pak vymezit typ jejich příznakovosti, - na základě těchto zjištění se pokusit samostatně určit funkci výše zmíněných výrazových prostředků v textu, - blíže charakterizovat kompozici textu (horizontální a vertikální členění, slohové postupy aj.), - zařadit rozebíraný text k některému z funkčních stylů a toto rozhodnutí zdůvodnit; jen málo textů je z tohoto hlediska zcela jednoznačných, bylo by proto třeba uvést a charakterizovat i prvky, které ze stylové normy daného funkčního stylu vybočují nebo které poukazují na specifické podmínky vzniku a fungování textu, - popsat, jak se v textu konkrétně projevují vyjadřovací dichotomie (veřejnost x neveřejnost, modelovost x nemodelovost, připravenost x nepřipravenost...), - závěrem se pokusit ukázat některé typické rysy singulárního stylu analyzovaného textu. Jako nevyhovující budou klasifikovány rozbory, v nichž se opakovaně vyskytne některý z uvedených nedostatků: - nemají standardní formální úpravu (porušují komunikační normu), - obsahují gramatické, pravopisné nebo interpunkční chyby (porušují jazykovou normu), - jsou zpracovány metodou odhadu nebo u převzatých údajů neuvádějí přímo v textu odkaz na použité zdroje (porušují normu tvorby odborných textů ve smyslu obsahovém), - obsahují neúplné nebo nejednoznačné formulace (nebo jinak porušují stylizační normu odborných textů). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2004/CJA015