IM060 Strukturovaný multimediální dokument A

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Francán (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
MgA. Tomáš Gruna (přednášející)
Mgr. Rodrigo Morales (přednášející)
Mgr. Aleš Záboj (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Předpoklady
Předpoklady: Určitá úroveň gramotnosti při práci se záznamovými, postprodukčními a multimediálními technologickými řetězci. Schopnost aktivního řešení problémů. Souběžné studium předmětu Jazyk audiovizuálního díla. Podmínkou pro přijetí do předmětu jsou: nezbytná míra talentu, určitá vědomostní i zralostní úroveň, kvalita již dříve vytvořených prací. Počet účastníků cvičení je limitovaný – podmínkou je vstupní pohovor.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření strukturovaného multimediálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla, osobnosti nebo metody z oblasti umění. Výuka předmětu se zaměří na specifika strukturovaného multimediálního dokumentu, zvolení námětu, vytvoření scénáře, technického scénáře, volbu technologického řešení a produkce, realizaci projektu, prezentaci a teoretickou reflexi projektu. Kontaktní a interaktivní výuka, která předpokládá předchozí průpravu při práci s médii. Počet účastníků bude kapacitně omezený.
Cíle:Znalosti s porozuměním vysvětlit procesy, které mají vliv na tvorbu strukturovaného multimediálního dokumentu. Vysvětlit procesy související se záznamem audiovizuálních informací, s možnostmi jejich autorského zpracování, prezentace a archivace. Vysvětlit možnosti tvůrčího převedení lineárního audiovizuálního dokumentu do strukturovaného multimediálního dokumentu rozšířeného o verbální, grafické, fotografické, statické i dynamické prvky. Praktická aplikace znalostí, autorské řešení směřující k přípravě od námětu až po technický scénář audiovizuálního nebo strukturovaného multimediálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla osobnosti, nebo metody z oblasti umění. Praktické, autorské, tvořivé zvládnutí skladebných prvků jazyka strukturovaného multimediálního dokumentu. Technická rozvaha a umělecká realizace připraveného projektu včetně prezentace.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • Praktické zvládnutí dostupných technologických řetězců: technické prostředky pro snímání obrazu, zvuku – tvůrčím způsobem ovlivnitelné prvky, formáty, nosiče, kodeky, kompresní algoritmy – jejich vliv na kvalitu a možnosti užití.
  • Příprava audiovizuálních, grafických i verbálních informací pro další umělecké zpracování, technologické řetězce, rozhraní, nosiče, programy pro přípravu.
  • Užití běžných multimediální technologií, specializované postprodukční řetězce, specializovaný SW, HW pro tvorbu dynamických strukturovaných multimediálních dokumentů.
  • Archivní technologie, statické prezentační technologické řetězce, dynamické prezentační technologické řetězce.
  • Praktické zvládnutí tvůrčího užití skladebných prvků jazyka audiovizuálního díla, strukturovaného multimediálního dokumentu.
  • Záběr – základní skladebný prvek:
  • Technický, pracovní, skladebný, tvořený snímáním objektů, prostředí, světla, zvuků, jevů, dějů,...
  • Determinovaný technickými prostředky – technologie, snímací prvky, objektiv, formát, zdroje světla, barevná teplota, tonalita, složky záběru,...
  • Kompozice – zlatý řez, zákony symetrie, úhlopříček, průsečnic, spirál, využití linií, rovnováha tvořená velikostí, tvarem, tonalitou, dynamická kompozice, pohyb v kompozici, styly kompozice,...
  • Kompozice – využití vlastností objektivů a světelných zdrojů, barevných tonalit, hloubka ostrosti, optických vlastností objektivů, opravné a efektové filtry,...
  • Velikost záběru – obrazové pole (VC, C, PC, AP – AZ, PD, 2 PD, D, 2 D),...
  • Postavení kamery – umístění objektů, horizontu, linií,...
  • Změna velikosti obrazového pole, pohyb objektů, pohyb kamery,...
  • Zvuk jako součást záběru, technické prostředky záznamu zvuku,...
  • Vázání záběrů:
  • Pravidlo plynulosti – vázání statických záběrů, střih do pohybu, střih v mrtvém bodě, střih při dynamickém vykrytí,...
  • Orientace – pravidlo osy, pravidlo hlavního směru,...
  • Rytmus – délka záběrů, křivka zrání záběru,...
  • Prostřih
  • Čas reálný, filmový, dramatický, čas subjektivní,...
  • Širší skladebné celky:
  • Vztah záběr, scéna, sekvence,...
  • Dramaturgická skladba – lineární, paralelní (synchronní, retrospektivní), asociativní skladba (analogií, protikladem, polyfonií, skladba příznačného motivu), rapidmontáž, ... § syntéza zvuku jako skladebného prvku – řeč, ruchy, hudba, atmosféry, vertikální vnímání linií – zvukové stopy, synchron, postsynchron a asynchron, prolínání zvukových a obrazových rovin, akustické efeky,...
  • Skladebná interpunkce,...
  • Vázání sekvencí – vzhledem k jejich obsahu, podobnosti či totožnosti (analogií), na základě asociací,...
  • Typy sekvencí – úvodní, expoziční, akční, popisné, objasňující, zhuštěné, závěrečné, titulky,...
  • Stylistické formy – stupňování, opakování, refrén, elipsa, prodloužení napětí, litotes, antitéza, metonymie, synekdocha, eufemismus, metafora, symbol, alegorie,...
  • Konstrukce vyprávěcích rovin, filmový a dramatický čas.
  • Vytvoření audiovizuálního dokumentu uměleckého výkonu, uměleckého díla osobnosti, nebo metody z oblasti umění na základě vlastního technického scénáře (storyboard, break-down).
  • Příprava audiovizuálního dokumentu pro další zpracování jako multimediální strukturovaný dokument:
  • Vytvoření dalších verbálních, grafických, zvukových i dynamických podkladů (volba vhodných technologických postupů, HW i SW)
  • Vytvoření projektu, zpracování podkladů, jak na volně šiřitelném, tak na specializovaném multimediálním SW.
  • Finální zpracování do běžných multimediálních formátů, finalizování Prezentace a archivace projektu.
Literatura
  • Bergman, Ingemar: Laterna magika
  • Schepelern, Peter: Lars von Trier a jeho filmy : Muka a vykoupení, ISBN 80-903310-2-5
  • Čada, Ondřej: Digitální video, ISBN 80-903152-1-6
  • Druska, Peter: CSS a XHTML, ISBN 80-247-1382-9
  • Hitchcock, Alfred: Rozhovory Hitchcock Truffaut
  • Scott, Hamlin: Grafika, animace, kouzla na Webu, ISBN 8086097455
  • Ejzenštejn, Sergej Michajilovič: Paměti
  • Chaplin, Charles: Můj životopis
  • Valušiak, Josef: Střihovou skladbou k~n-té dimenzi, ISBN 80-85883-58-9
  • Plazewski, Jerzy: Filmová řeč
  • Tarkovskij, Andrej Arsen'jevič: Deník 1970–1986
  • Baran, Ludvík: Úvod do filmového obrazu
  • Wajda, Andrzej: Moje filmy
  • Valušiak, Josef: Základy střihové skladby, ISBN 80-7331-039-2
  • Zeldman, Jeffrey: Tvorba webů podle standardů, ISBN 8025103471
  • Pecinovský, Josef: Upravujeme digitální video, ISBN 978-80-247-1937-5
  • Buňuel, Luis: Do posledního dechu, ISBN 80-903455-0-6
  • Příslušné manuály k~užitým technologiím
  • Tvůrčí fotografie, ISBN 80-7209-216-2
  • Solmi, Angelo: Federico Fellini
  • Wajda, Andrzej: Moje filmy
  • Pecinovský, Jan: Vypalujeme DVD na počítači, ISBN 80-247-0856-6
Metody hodnocení
Vyučovací metody: problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka
Metody hodnocení: zápočet
Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita:max. 3 studenti z každé fakulty; přijetí na základě pohovoru nad předloženými audiovozuálními pracemi Mgr. Petr Francán
Navazující předměty
Informace učitele
Název předmětu: Strukturovaný multimediální dokument Typ předmětu: cvičení – praktické cvičení Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 4 + 4 Jméno vyučujícího: Mgr. Petr Francán, MgA. Tomáš Gruna, Mgr. Rodrigo Morales, Mgr. Aleš Záboj
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009.