PSB_208A Projektivní metody pro děti II

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 16:40–18:15 C51
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se se znalost témat a literarury k předmětům Vývojová psychologie, Psychodiagnotika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod i základní praktickou zkušenost psychologické práce s temito metodami prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které frekventanti pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivních metod - praktickou zkušenost s prací s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody /pozorování a anamnézu/
Osnova
  • Úvod:vymezení základních pojmů, klasifikace projektivních technik, projektivní techniky v dětské praxi, kritické výhrady proti projektivním technikám Metody: Kresba rodiny,Kresba začarované rodiny, Kresba začarovaného zvířete, /Test hvězd a vln/.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • Šturma, J., Vágnerová, M. /1982/: Kresba postavy. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Jung, C.G. /1998/: Výbor z díla III. Osobnost a penos. Brno, Nakladatelství T. Janeka.
  • Jung, C.G. /1993/: Analytická psychologie její teorie a praxe. Praha, Akademia.
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • Test hvězd a vln, sborník příspěvků ze sympozia. Praha, IPPP
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednou týdne po dobu semestru, účast na seminářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích. Pro úspěšné ukončení předmětu /kolokvium/ je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovanou - nebo pod supervizí vyhodnocenou jednu projektivní metodu /z výše uvedených/, diagnostickým postupem , presentovaným na seminářích /popis metody, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnostický závěr/
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: sudé roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2009, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, podzim 2024.