FF:PSB_78 Didaktika psychologie I - Informace o předmětu
PSB_78 Didaktika psychologie I
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen studentům majícím zájem působit po ukončení studia psychologie jako učitelé psychologie na středních školách. Svým obsahem navazuje na teoretické poznatky získané v předmětu obecná didaktika s jejich možným praktickým užitím ve výchovně vzdělávací práci. Cílem je seznámit studenty s obsahem učiva na jednotlivých typech středních škol, osvojení si efektivních metod a forem výuky, které by rozvíjely samostatnost a tvořivost žáků. Program slouží k tomu, aby se student naučil z pedagogického hlediska proniknout do učební látky (což umožní didaktická analýza učiva). Součástí předmětu je pedagogická praxe na středních školách (náslechy a vlastní výstupy v hodinách psychologie).
- Osnova
- Didaktika psychologie I
- Tématické okruhy:
- 1. Předmět a základní kategorie obecné didaktiky. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik.
- 2. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie. Všeobecné didaktické poznámky k vyučování psychologie.
- 3. Vzdělávání učitelů psychologie (celoživotní vzdělávání). Profil absolventa učitelského studia psychologie. Charakteristika osobnosti učitele psychologie.
- 4. Psychologické základy didaktických zásad (principů). Základní soustava didaktických principů.
- 5. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování (semináře, exkurze, individuální práce s žáky).
- 6. Práce žáků ve skupinách.
- 7. Vyučovací metody a jejich uplatnění ve vyučování psychologii.
- 8. Problémové vyučování a jeho využití při vyučování psychologie.
- 9. Využití samostatné činnosti žáka (práce s učebnicí, využití tisku, získávání psychologických informací, využití výsledků zájmové činnosti žáků, problémové situace).
- 10. Cvičení v hodinách psychologie.
- 11. Demonstrace jednoduchých psychologických pokusů.
- 12. Psychologické hry a jejich využití.
- 13. Situační metoda. Sociálně psychologický výcvik.
- 14. Práce s literaturou ve výuce psychologie, využití ukázek z literárních děl.
- 15. Materiální didaktické prostředky (učební pomůcky a didaktická technika) ve výuce psychologie; kabinet názorných pomůcek.
- 16. Výchovně vzdělávací cíl (hierarchie výchovně vzdělávacích cílů, chyby při formulaci výchovně vzdělávacího cíle, požadavky na formulaci výchovně vzdělávacího cíle, cílová orientace v řídící činnosti učitele a v učebních činnostech žáků).
- 17. Didaktická analýza učiva (učivo, analýza učiva a její druhy, didaktická analýza učiva – postup jejího provádění).
- 18. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v psychologii (cíle zkoušení a hodnocení, druhy zkoušení, formy zkoušení, použití didaktických testů).
- Literatura (základní):
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha 1996.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
- Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002.
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
- Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha 1999, 2007.
- Vízdal, F.: Didaktika psychologie I. Brno 1987.
- Literatura (doporučená rozšiřující):
- Blaškovič, O., Jurčo, M., Pardel, T.: Psychológia v obrazoch a príkladoch. Bratislava 1962.
- Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno 1999.
- Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno 2003.
- Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998.
- Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996.
- Podlahová, L.: Ze studenta učitelem. Student – praktikant – začínající učitel. Olomouc 2002.
- Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha 2004.
- Psychológia na stredných školách (Študijní text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania). Bratislava 1984.
- Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha 1979.
- Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha 1979.
- Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997.
- Švec, V., Filová, H., Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003.
- Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol.
- Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol.
- Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
- Literatura
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha 1996.
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
- Metody hodnocení
- typ výuky: přednáška a seminář, požadavky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, výstup: zápočet (znalostní test)
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Poslední úprava 5. 1. 2009 PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/PSB_78