FF:PSB_78 Didaktika psychologie I - Informace o předmětu
PSB_78 Didaktika psychologie I
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Jiné omezení: V PS 2017 předmět vypsán pouze pro studenty magisterského navazujícího jednooborového studia psychologie FSS MU v rámci CŽV. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Psychologie (program FSS, N-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Didaktika psychologie:
Předmět je určen studentům majícím zájem působit po ukončení studia psychologie jako učitelé psychologie na středních školách. Svým obsahem navazuje na teoretické poznatky získané v předmětu obecná didaktika s jejich možným praktickým užitím ve výchovně vzdělávací práci. Cílem je seznámit studenty s obsahem učiva na jednotlivých typech středních škol, osvojení si efektivních metod a forem výuky, které by rozvíjely samostatnost a tvořivost žáků. Program slouží k tomu, aby se student naučil z pedagogického hlediska proniknout do učební látky (což umožní didaktická analýza učiva). Součástí předmětu je pedagogická praxe na středních školách (náslechy a vlastní výstupy v hodinách psychologie).
Na konci kurzu Didaktika psychologie I bude student schopen
- charakterizovat základní kategorie obecné didaktiky
- definovat předmět didaktiky psychologie a vysvětlit vztah mezi obecnou didaktikou a didaktikou psychologie
- charakterizovat základní organizační formy vyučování a zdůvodnit jejich využití při vyučování psychologie na střední škole
- navrhnout a zdůvodnit varianty výukových metod pro realizaci výukových cílů na zvoleném učivu z psychologie
- formulovat výukové cíle, aby byly funkční, a pracovat s výukovými cíli ve vyučovací hodině
- provést didaktickou analýzu učiva - Osnova
- Didaktika psychologie I
- Tematické okruhy:
- 1. Předmět a základní kategorie obecné didaktiky. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik.
- 2. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie. Všeobecné didaktické poznámky k vyučování psychologie.
- 3. Vzdělávání učitelů psychologie (celoživotní vzdělávání). Profil absolventa učitelského studia psychologie. Charakteristika osobnosti učitele psychologie.
- 4. Psychologické základy didaktických zásad (principů). Základní soustava didaktických principů.
- 5. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování (semináře, exkurze, individuální práce s žáky).
- 6. Práce žáků ve skupinách.
- 7. Vyučovací metody a jejich uplatnění ve vyučování psychologii.
- 8. Problémové vyučování a jeho využití při vyučování psychologie.
- 9. Samostatná činnost žáka a její využití (práce s učebnicí, využití tisku, získávání psychologických informací, využití výsledků zájmové činnosti žáků, problémové situace).
- 10. Cvičení v hodinách psychologie.
- 11. Demonstrace jednoduchých psychologických pokusů.
- 12. Psychologické hry a jejich využití.
- 13. Situační metoda. Sociálně psychologický výcvik.
- 14. Práce s literaturou ve výuce psychologie, využití ukázek z literárních děl.
- 15. Materiální didaktické prostředky (učební pomůcky a didaktická technika) ve výuce psychologie; kabinet názorných pomůcek.
- 16. Výchovně vzdělávací cíl (hierarchie výchovně vzdělávacích cílů, chyby při formulaci výchovně vzdělávacího cíle, požadavky na formulaci výchovně vzdělávacího cíle, cílová orientace v řídící činnosti učitele a v učebních činnostech žáků).
- 17. Didaktická analýza učiva (učivo, analýza učiva a její druhy, didaktická analýza učiva – postup jejího provádění).
- 18. Zkoušení, hodnocení a klasifikace výsledků učení žáků v psychologii (cíle zkoušení a hodnocení, druhy zkoušení, formy zkoušení, použití didaktických testů).
- Literatura (základní):
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha, SZŠ 5. května 51, 1996.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc, Rektorát UP v Olomouci 1989.
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem, Metodické oddělení školské správy Severočeského KNV v Ústí nad Labem 1968.
- Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál 2002.
- Kosíková, V.: Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada 2011.
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Brno, Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků 1987.
- Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha, Grada 2007.
- Sokolová, L.: Didaktika psychológie. Bratislava, Univerzita Komenského 2010.
- Šil, P., Karolová, J.: Já člověk: alternativní výuka psychologie pro střední školy. Olomouc, Nakl.Olomouc 2004.
- Turek, I.: Didaktika. Bratislava, Iura Edition, spol. s r. o. 2010.
- Vízdal, F.: Didaktika psychologie I. Brno, Rektorát UJEP Brno 1987.
- Literatura (doporučená rozšiřující):
- Blaškovič, O., Jurčo, M., Pardel, T.: Psychológia v obrazoch a príkladoch. Bratislava, SPN 1962.
- Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Praha, Grada 2009.
- Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno, Masarykova univerzita 1999.
- Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno, Paido 2003.
- Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha, Portál 1998.
- Petty, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál 2013.
- Podlahová, L.: Ze studenta učitelem. Student – praktikant – začínající učitel. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci 2002.
- Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha, Triton 2004.
- Psychológia na stredných školách (Študijní text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania. Bratislava, SPN 1984.
- Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha, Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů v Praze 1979.
- Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha, SPN 1979.
- Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha, Portál 1997.
- Škoda, J., Doulík, P.: Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha, Grada 2011.
- Švec, V., Filová, H., Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno, Masarykova univerzita 2003.
- Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol.
- Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol.
- Rámcové vzdělávací programy pro gymnaziální vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, Školní vzdělávací programy
- Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
- Literatura
- povinná literatura
- Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, a. s., 2011. 272 s. ISBN 978-80-247-2433-1.
- VAŠUTOVÁ, Maria a Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015, 212 stran. ISBN 9788074646812. info
- SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, 161 s. ISBN 9788022328067. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- doporučená literatura
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha, SZŠ 5. května 51, 1996.
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Brno, Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků 1987.
- Turek, I.: Didaktika. Bratislava, Iura Edition, spol. s~r. o. 2010.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc, Rektorát UP v~Olomouci 1989.
- PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Vydání šesté, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem, Metodické oddělení školské správy Severočeského KNV v~Ústí nad Labem 1968.
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- ŠIL, Přemysl a Jana KAROLOVÁ. Já člověk : alternativní výuka psychologie pro střední školy. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 286 s. ISBN 8071821756. info
- VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
- Výukové metody
- přednáška (1 hodina týdně) a seminář (1 hodina týdně)
- Metody hodnocení
- zápočet (písemný test - obvykle 10 otázek hodnocených 20 body, k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 14 bodů - tj. 70 %)
předpoklad k zápočtu: aktivní účast na seminářích - min. 80 % (zapojení do skupinové práce, desetiminutové vystoupení na semináři - mikrovyučování - vysvětlení psychologického pojmu dle vlastní volby studenta) - Navazující předměty
- Informace učitele
- Zájemci o předmět se dostaví ve středu 23. 9. 2015 v 9,30 hod do prac. dr. Z. Stránské k osobní konzultaci.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/PSB_78