FF:PG11A12 Obecná pedagogika - Informace o předmětu
PG11A12 Obecná pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející), prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Út 13:20–14:55 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (4)
- Cíle předmětu
- Uvádí studenty do základních pojmů a vztahů pedagogiky jako vědy o výchově. Jde především o předmět pedagogiky, její strukturu a vztahy k ostatním vědám, dále o vymezení základních kategorií, s nimiž pedagogika pracuje: cíle, obsah, formy, prostředky, činitele a principy výchovy a jejich vzájemné vztahy. K dalším tématům přednášek a seminářů patří rovněž možnosti výchovy, vztahy výchovy, dědičnosti a prostředí, hlavní pedagogické směry a ideje 19. a 20. století.
- Osnova
- 1. Pedagogika jako věda.
- 2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny.
- 3. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy.
- 4. Cíle a obsah výchovy. Základní charakteristika těchto kategorií. Způsoby stanovování cílů výchovy v pedagogice. Příklady cílů výchovy: obecné – specifické, teoretické – praktické, adaptační – anticipační, materiální – formální apod.
- 5. Kurikulum, klíčové kompetence, Bílá kniha, RVP, ŠVP.
- 6. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace.
- 7. Dědičnost – prostředí – výchova. Základní charakteristika vztahů, představitelé jednotlivých přístupů: pedagogiky zdůrazňující dědičnost, pedagogiky zdůrazňující vliv prostředí. Pedagogický optimismus a pesimismus.
- 8. Pedagogické principy.
- 9. Subjekt a objekt výchovy a jejich vztah.
- 10. Formy výchovy. Vzdělávací soustava a výchovné instituce v ČR. Formální a neformální vzdělávání, informální učení. Školská soustava – základní charakteristika. Systém výchovných institucí a jejich zaměření, funkce.
- 11. Alternativní koncepce, antipedagogika
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. In Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 3.dopl.vyd. ISBN 80-85931-39-7. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
- CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. Třetí doplněné vydání. V Praze: Státní nakladatelství v Praze, 1948, 310 stran. URL info
- HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví v Praze, 1946, 156 s. URL info
- CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933, 280 s. URL info
- Výukové metody
- Forma: přednášky.
Délka trvání: 1 semestr. - Metody hodnocení
- Podmínky pro získání kreditu: zápočet, zkouška
Zápočet
Písemný test. Úkolem je odpovědět na 5 otázek týkajících se učebních textů v ELFu (Brezinka, Hendrich, Chlup a další). Pro úspěšné zvládnutí je třeba odpovědět správně 66% otázek, každá otázka je hodnocena na pětistupňové škále. Výsledky budou studentovi zapsány do Poznámkového bloku v ISu. Úspěšné zvládnutí zápočtu je nezbytným předpokladem pro zkoušku.
Zkouška
Písemný test. Úkolem je odpovědět na 7 otázek vztahujících se k základní literatuře, základním okruhům otázek ke zkoušce a přednáškám. Pro úspěšné zvládnutí je třeba odpovědět správně 66% otázek, každá otázka je hodnocena na pětistupňové škále. - Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=156
Základní literatura:- Chlup, O.: Pedagogika. Úvod do studia. Praha, SPN 1948.
- Jůva, V. sen., Jůva, V. jun.: Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1998.
- Hendrich,. J.: Úvod do obecné pedagogiky. Praha, Profesorské nakladatelství 1936.
- Pařízek, V.: Základy obecné pedagogiky. Praha, Pedagogická fakulta UK 1996.
- Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amosium 1995.
- Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997.
- Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Praha, Portál 2000.
- Vorlíček, Ch.: Úvod do pedagogiky. Praha, H&H 2000.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Předmět musí být úspěšně absolvován v I. ročníku studia!. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/PG11A12