FF:UZAJ2011 Vybrané jazykové jevy - Informace o předmětu
UZAJ2011 Vybrané jazykové jevy pro učitele
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- James Edward Thomas, M.A. (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek - Rozvrh
- Čt 11:40–13:15 G32
- Předpoklady
- There are no pre-requisites for this course. This course is being offered for the first time in Autumn 2009.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- The principal aim of this course is to lay the linguistic foundations for the English language teaching methodologies that will be taught in the semesters that follow. The notion of language as a string of grammatical slots into which words are poured is incompatible with current linguistics and consequently, sentence grammar is no longer regarded as the core unit of language teaching. The course will explore language as a tool for communication, expressing oneself on various levels, the interplay of linguistic levels from morphology to pragmatics. And it will consider the role English plays in the wider world as a lingua franca.
- Osnova
- Definitions of language
- Choice in language
- Current schools of language thought
- Corpus linguistics
- Language as probabalistic
- Definitions of 'word' - holophrasis, periphrasis
- Different grammars
- Language hierarchy
- Lexis and Semantics
- Phonology
- Spoken and written language
- English as a lingua franca
- Literatura
- HOEY, Michael. Lexical priming : a new theory of words and language. First published. New York: Routledge, 2005, xiii, 202. ISBN 0415328624. info
- STUBBS, Michael. Words and phrases : corpus studies of lexical semantics. Oxford [England] ;: Blackwell Publishers, 2001, xix, 267. ISBN 063120833X. info
- STUBBS, Michael. Text and corpus analysis :computer-assisted studies of language and culture. Oxford: Blackwell, 1996, xix, 267 s. ISBN 0-631-19512-2. info
- SINCLAIR, John McHardy. Corpus, concordance, collocation. Edited by Ronald Carter. Oxford: Oxford University Press, 1991, xviii, 179. ISBN 0194371441. info
- HOEY, Michael. Patterns of lexis in text. Oxford: Oxford University Press, 1991, xvii, 276. ISBN 0194371425. info
- Výukové metody
- This core content of this course is presented through participatory lectures, in which the students perform various activities during the course of the lectures.
There is preparatory reading for each session, mostly posted in the e-learning platform, Moodle.
Course participants are required to work through another e-learning course, "Incorporating Corpora into Language Teaching" that trains its students in the use of MU's Sketch Engine software while making them aware of the value of empirical research on language phenomena - Metody hodnocení
- During the semester, students are required to do tasks, undertake some linguistic investigations and write a book review. The course concludes with a terminology concept test.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/UZAJ2011