FF:PSB_10 Prezentační dovednosti - Informace o předmětu
PSB_10 Prezentační dovednosti
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 10:00–11:35 M22
- Předpoklady
- ! PSKB_10 Prezentační dovednosti
Pro úspěšné absolvování předmětu je NEZBYTNÁ účast na prvních dvou seminářích, aktivní účast na hodinách a předvedení dvou vlastních prezentací. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. vytvořit strukturu odborné prezentace;
2. prezentovat výsledky vědecké práce na konferencích a odborných seminářích, apod.;
3. regovat na dotazy a námitky;
4. efektivně využívat prezentační pomůcky a techniku. - Osnova
- 1. Teoretický úvod - metodika prezentace výsledků vědecké činnosti, stanovení cíle prezentace (práce se studijními materiály, výběr a volba tématu vlastní prezentace)
- 2. Plánování a navrhování způsobu prezentace, zaměření na cílovou skupinu, analýza potřeb posluchačů (videotrénink – práce s skupinou, reakce na potřeby posluchačů, schopnost přizpůsobení vlastního projevu publiku)
- 3. Příprava prezentace, zhodnocení podmínek, v nichž bude probíhat (práce se studijními materiály příprava konkrétního vystoupení)
- 4. Volba cíle a tvorba obsahu prezentace (typy a zdroje informací), struktura prezentace, plánování posloupnosti prezentovaných informací (videotrénink – schopnost udržet jasnou linii prezentace, logicky strukturovat myšlenky, srozumitelně se vyjadřovat)
- 5. Zásady neverbálního projevu při prezentaci (videotrénink – registrace vlastních neverbálních projevů signály vlastní jistoty/nejistoty, práce s tělem v průběhu prezentace)
- 6. Zásady verbálního projevu při prezentaci (videotrénink – registrace vlastních verbálních a paraverbálních projevů volba slov, artikulace, práce s hlasem (rychlost, hlasitost, důraz, pomlky, intonace,...))
- 7. Argumentace a zvládání námitek (videotrénink – posouzení způsobu reagování na námitky, schopnosti volit vhodné argumenty s ohledem na smysl a cíl prezentace)
- 8. Volba a způsob využívání moderačních a audiovizuálních pomůcek (videotrénink – posouzení efektivity využívání moderačních a audiovizuálních pomůcek, schopnost zdůraznit podstatné informace práce s prezentační technikou, výhody a rizika prezentace s využitím MS PowerPoint)
- 9. Problémy, s nimiž se lze v průběhu prezentace setkat, a způsoby jejich konstruktivního řešení (videotrénink – reakce na nečekané podněty, analýza způsobů jejich řešení)
- 10. Komplexní využití získaných poznatků v praxi (celkové zhodnocení prezentačních dovedností, porovnání jejich úrovně u jednotlivých studentů na začátku výuky a po absolvování celého programu)
- Literatura
- MEDLÍKOVÁ, Olga. Přesvědčivá prezentace : špičkové rady, tipy a příklady. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 136 s. ISBN 9788024722788. info
- HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Iva Michňová. 7., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008, 380 s. ISBN 9788024724232. info
- HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
- WIEKE, Thomas. Prezentace : jak překonat obvyklé problémy a působit přesvědčivě. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 112 s. ISBN 8024716828. info
- MAGERA, Ivo. Prezentace v programu PowerPoint. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2005, 88 s. ISBN 8025107469. info
- MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 8024706504. info
- NÖLLKE, Claudia. Umění prezentace : jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, 2003, 111 s. ISBN 8024790572. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou skupinových prací a diskusí. Hlavními výukovými metodami jsou praktický trénink a videotrénink, zpětná vazba a domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Požadavkem pro ukočení předmětu je aktivní účast na hodinách a předvedení dvou vlastních prezentací.
- Informace učitele
- Pro úspěšné absolvování předmětu je NEZBYTNÁ účast na prvních dvou seminářích. Poslední úprava provedena dne 10.9.2010. PhDr. Z. Slováčková, Ph.D.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PSB_10