FF:VIKMA08 Metodologie vědy - Informace o předmětu
VIKMA08 Věda o vědě
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ivana Holzbachová, CSc. (přednášející) - Garance
- Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová - Rozvrh
- Pá 11:40–13:15 zrusena A22 stara
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Vědecké informace a knihovnictví (program FF, M-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Věda je důležitou oblastí naší společnosti a absolventi oboru s ní budou přicházet do styku i při vykonávání svého povolání. Měli by proto znát základní problémy, které jsou s touto oblastí spojeny, a to jak v historicko-společenském rámci jejich výskytu, tak v současnosti. Zároveň má kurz studenty připravit na evaluační a zprostředkovatelskou roli ve vědeckém týmu či instituci pomocí vhodných nástrojů a postupů. Vhled do této problematiky by je měl uchránit před příliš jednostrannými a zjednodušujícími názory na vědu a umožnit jim analyzovat a evaluovat vědeckou výkonnost.
Předmět se zabývá vědou jako problémem, který si zasluhuje systematické studium pomocí vědeckých metod. Kurs seznámí posluchače s vymezením vědy a se souvislostmi s její široce pojímanou metodologií, s historickým původem vědy, s filozofickými kořeny, přesahy a současnými problémy. Dále uvede politické aspekty vědy, včetně aspektů genderových a upozorní na sociální ukotvení vědy. V závěru kurzu se studenti seznámí s vybranými nástroji a zdroji používanými ve scientometrii a s novými metodami a postupy, které umožňují kvantitativně vědu studovat. - Osnova
- 1. Vymezení předmětu vědy o vědě, původ vědy, neobrazná ikonografie, modely nebes a počátky vědeckého myšlení, vývoj vědecké technologie, vznik vědeckých časopisů a laboratoří, komunikace ve vědě, počátky měření vědy.
- 2. Vznik filozofie vědy, definice vědy, pojetí vědy v antice, středověku, novověké pojetí vědy.
- 3. Pozitivistické pojetí vědy, iracionalismus, krize důvěry ve vědu a novopozitivistická reakce na ni, K. R. Popper, historická škola vývoje vědy.
- 4. Historické utváření sociologických studií vědy a technologií, základní stanoviska současných sociologů vědy, nedorozumění kolem těchto stanovisek, konstruktivismus.
- 5. Argumentační rámce feministických kritik – postavení žen ve vědě, nadvláda mužů nad určováním výzkumných témat, metod a produkcí vědění, bariéry prosazení a angažování žen ve vědě, současné kritiky vědy a návrhy jejich řešení ve feministických teorií - zpochybňování podstaty vědy, základních principů, racionality, objektivity a hodnotové neutrality, procesy produkce vědění.
- 6. Základní pojmy a problémy scientometrie, směry současného vývoje scientometrie, nové metody a indikátory, nástroje scientometrie - Scopus, Web of Science, portály a databáze výsledků bibliometrických, scientometrických a dalších analýz, referenční manažery.
- 7. Informační exploze, růst vědy, inteligence a věda, neviditelná univerzita, malá x velká věda, změny ve struktuře vědy.
- Literatura
- PRICE, Derek de Solla. Little science, big science. 2nd ed. New York : Columbia University Press, 1963. 118 p.
- Harding, Sandra. Women as Creators of Knowledge: „New Environments“. American Behavioral Scientist, 1989, Vol. 32: No. 6, p. 700-707.
- LATOUR, Bruno. Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama. Teorie vědy, 2008, roč. 30, č. 2, str. 33-90. ISSN 1210-0250
- Haraway, Donna. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Priviledge of Partial Perspective. Feminist Studies, 1988, Vol. 14, No. 3, p. 575-599.
- Latour, Bruno. Když věci vracejí úder: Co mohou sociálním vědám přinést "vědní studia". Biograf, 2002, č. 29, str. 3-20.
- Rossiter, W. Margaret. The Matthew Matilda Effect in Science. Social Studies of Science, 1993, Vol. 23, No. 2, p. 325-341.
- Harding, Sandra. After the Neutrality Ideal: Science, Politics, and „Strong Objectivity“. Social Research, 1992, Vol. 59, No. 3, p. 567-587.
- KOYRÉ, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2004. 261 s. ISBN: 80-7021-586-0.
- ŠMAJS, Josef. K funkci obyčejného a vědeckého poznání. In Studia Philosophica. B54. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 91-102. ISBN 978-80-210-4384-8. info
- BURKE, Peter. Společnost a vědění. Translated by Martin Pokorný. 1. české vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007, 304 s. ISBN 9788024613192. info
- FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
- LATOUR, Bruno. Nikdy sme neboli moderní :esej o symetrickej antropológii. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2003, 197 s. ISBN 80-7149-595-6. info
- FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
- HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 2. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 135 s. ISBN 80-210-2394-5. info
- LATOUR, Bruno. Pandora's hope : essays on the reality of science studies. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1999, x, 324 s. ISBN 0-674-65336-X. info
- Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
- PRICE, Derek de Solla. Science since Babylon. 1st enlarged ed. New Haven: Yale University Press, 1978, xi, 215 s. ISBN 0-300-01798-7. info
- Výukové metody
- Metody výuky: Přednášky, diskuse, cvičení, videozáznamy.
Studenti dostanou k ~povinnému prostudování příslušnou literaturu. Další doporučenou literaturu jim přednášející budou zadávat v průběhu výuky. - Metody hodnocení
- Písemný test a praktická část
- Informace učitele
- Struktura přednášek pro prezenční studenty:
1. Vědy o vědě: vymezení - 2.10. (PhDr. Lorenz)
2. Charakteristika a vývoj vědy - 9.10. (Mgr. Timko)
3. Filozofie vědy - 16.10. (Doc. PhDr. Holzbachová, CSc.)
4. Historie vědy: o původu vědy - 30.10. (PhDr. Lorenz)
5. Feministické kritiky vědy: rozum – pojem s mužskou konotací - 6.11. (Bc. Tenglerová)
6. Scientrometrie - 27.11. ZMĚNA! učebna L11, Veveří 28 (Mgr. Vavříková)
8. Co za sociologii je sociologie vědy a technologií - ZMĚNA! úterý 1.12., 15.00 - 16.20, učebna A11 (Doc. PaedDr. Konopásek, Dr.)
9. Struktura vědy - 11.12. (PhDr. Lorenz)
Kombinovaní studenti dostanou k dispozici videozáznamy přednášek externistů, kterých se nemohli zůčastnit. V době určené na výuku proběhne diskuze k danému tématu nad zadanou literaturou pod vedením PhDr. Lorenze. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/VIKMA08