FF:FAVBPa14 Bak. sem. I - Informace o předmětu
FAVBPa14 Bakalářský seminář I: akademické psaní
Filozofická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FAVBPa14/01: Pá 5. 10. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 26. 10. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 9. 11. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 23. 11. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 7. 12. 9:10–12:25 zruseno D51, Z. Fišer
FAVBPa14/02: Pá 12. 10. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 2. 11. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 16. 11. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 30. 11. 9:10–12:25 zruseno D51, Pá 14. 12. 9:10–12:25 zruseno D51, Z. Fišer - Předpoklady
- FAVBPa13 Bak. prosem. II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Kurs je určen k absolvování ve 3. semestru studia. - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Seminář zaměřený na rozvoj základních dovedností důležitých pro tvorbu odborných textů různých žánrů, zejména závěrečné práce, eseje, studie.
Seminář je koncipován jako katalog metod a technik pro jednotlivé fáze psaní odborného textu, přičemž se zabývá jak tvůrčí, tak i technickou a organizační stránkou práce.
Práce v semináři simuluje v několika lekcích základní etapy tvůrčího procesu počínaje plánováním odborného projektu přes hledání a zpřesňování tématu, vytváření osnovy až po fáze revize, optimalizace a prezentace textu.
Absolvent kurzu má být s to umět používat správné metody a techniky postupných fází tvorby odborného textu;
má být schopen vytvořit definice termínů svého oboru;
má umět poznat charakteristiky rozličných odborných žánrů;
má umět rozlišit funkce rozličných odborných žánrů;
má umět tvořit komunikativní odborný text. - Osnova
- Výběr cvičení a technik:
- hledání tématu,
- formulace zadání,
- formulace hypotézy,
- tvorba osnovy,
- plán práce a časová osa,
- přeformulování textu,
- krácení textu,
- metody oponentury a kritického hodnocení,
- metody kolektivní revize ad.,
- práce s primární literaturou,
- sběr a zpracování materiálu (práce se sekundární literaturou),
- zásady citace v odborném textu,
- využití výtvarných technik pro odborné psaní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Náhradní obsah: Šanderová, Jadwiga: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. 1. vyd. Praha: Sociol. naklad., 2005. ISBN 80-86429-40-7 .
- Werder, von Lutz: Lehrbuch des wiseschaftlichen Schreibens. Schibri-Verlag Berlin, Milow 1993.
- KŘÍSTEK, Michal. Stylistika a stylizace odborného textu v rámci vysokoškolského studia. Fišer, Z. (red.). In Tvůrčí psaní klíčová kompetence na vysoké škole. Brno: Doplněk, 2005, s. 144-147. ISBN 80-7239-182-8. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
- neurčeno
- Náhradní obsah: Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4.
- FIŠER, Zbyněk. O využití výtvarných činností při tvorbě odborného textu. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005, s. 148-156. ISBN 80-7239-182-8. info
- FIŠERA, Ivan. Tvůrčí potenciál podniku. Praha: Svoboda, 1990. ISBN 8020501444. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse v hodině, skupinová práce, domácí úkoly.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
Portfolio obsahující autorský soubor textů a artefaktů vytvořených v rámci semináře; aktivní účast v kursu.
Termín odevzdání: do konce ledna 2012 v elektronické podobě. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Výuka probíhá ve dvou paralelních skupinách, které se střídají podle následujících dat:
skupina A:
pátek 5.10., 26.10., 9.11., 23.11., 7.12. 2012 od 9:10 do 12:25 hod.;
skupina B:
pátek 12.10., 2.11., 16.11., 30.11., 14.12. 2012 od 9:10 do 12:25 hod.
Termín odevzdání portfolia: průběžně elektronicky ve zkušebních termínech k zápočtům vyhlášeným v ISu, nejpozději do 31. 1. 2013. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/FAVBPa14