VIKBB35 Podpora čtenářství

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0/0. interaktivní bloková výuka. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Helena Hubatková Selucká (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 J22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl přiblížit studentům úskalí rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti, zejména u dětí, dospělých, ale také u osob se specifickými potřebami. Student je po úspěšném absolvování předmětu schopen orientovat se v projektech / aktivitách na podporu čtenářství různých věkových skupin, zvládne aplikovat Rámcový vzdělávací program na aktivity kulturních vzdělávacích institucí, zejména knihoven. Student si bude moci vyzkoušet různé metody podpory čtenářství a vybrané bude moci aplikovat v rámci závěrečného projektu.
Osnova
  • • Co je to čtenářství? • Projekty na podporu čtenářství různých věkových, sociálních skupin • Rámcové vzdělávací programy a školy, knihovny… • Vývojová psychologie – dovednosti dětí, vhodná literatura pro daný věk • Výzkum čtenářské gramotnosti • Zajímavá knižní ocenění literatury pro děti a mládež • Metody kritického myšlení v knihovnách • Metody dramatické výchovy v knihovnách • Exkurze do specializovaného zařízení pracující s klienty se specifickými potřebami
Literatura
    doporučená literatura
  • Kritické myšlení o.s. – dostupné na http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php
  • Rámcový vzdělávací program - dostupný na http://www.vuppraha.cz
  • Čtenářství, jeho význam a podpora: Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. SKIP, Praha: 2008. 83 s. ISBN 80-85851-18-0.
  • TRÁVNÍČEK, J.:Čteme? Host, Brno. 2008
  • Časopisy Bulletin SKIP, Duha, Čtenář, Ladění, Tvořivá dramatika
  • 80-211-0486-4
  • KRAMPLOVÁ, Iveta a Eva POTUŽNÍKOVÁ. Jak (se) učí číst. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005, 95 s. ISBN 8021104864. info
Výukové metody
přednáška, praktické workshopy
Metody hodnocení
Účast na výuce 75%, domácí úkoly během semestru, zpracování a obhajoba závěrečného projektu na podporu čtenářství (na základě seznamu vybrané literatury). Kombinovaní studenti: seminární práce v průběhu semestru + zpracování a obhajoba závěrečného projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.