FF:VIKBB35 Podpora čtenářství - Informace o předmětu
VIKBB35 Podpora čtenářství
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 2/0/0. interaktivní bloková výuka. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Helena Hubatková Selucká (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 15:50–17:25 Zahraniční oddělení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl přiblížit studentům úskalí rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti, zejména u dětí, dospělých, ale také u osob se specifickými potřebami. Student je po úspěšném absolvování předmětu schopen orientovat se v projektech / aktivitách na podporu čtenářství různých věkových skupin, zvládne aplikovat Rámcový vzdělávací program na aktivity kulturních vzdělávacích institucí, zejména knihoven. Student si bude moci vyzkoušet různé metody podpory čtenářství a vybrané bude moci aplikovat v rámci závěrečného projektu.
- Osnova
- • Co je to čtenářství? • Projekty na podporu čtenářství různých věkových, sociálních skupin • Rámcové vzdělávací programy a školy, knihovny… • Vývojová psychologie – dovednosti dětí, vhodná literatura pro daný věk • Výzkum čtenářské gramotnosti • Zajímavá knižní ocenění literatury pro děti a mládež • Metody kritického myšlení v knihovnách • Metody dramatické výchovy v knihovnách • Exkurze do specializovaného zařízení pracující s klienty se specifickými potřebami
- Literatura
- doporučená literatura
- Rámcový vzdělávací program - dostupný na http://www.vuppraha.cz
- Čtenářství, jeho význam a podpora: Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. SKIP, Praha: 2008. 83 s. ISBN 80-85851-18-0.
- TRÁVNÍČEK, J.:Čteme? Host, Brno. 2008
- 80-211-0486-4
- Kritické myšlení o.s. – dostupné na http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php
- Časopisy Bulletin SKIP, Duha, Čtenář, Ladění, Tvořivá dramatika
- KRAMPLOVÁ, Iveta a Eva POTUŽNÍKOVÁ. Jak (se) učí číst. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005, 95 s. ISBN 8021104864. info
- Výukové metody
- přednáška, praktické workshopy
- Metody hodnocení
- Účast na výuce 75%, domácí úkoly během semestru, zpracování a obhajoba závěrečného projektu na podporu čtenářství (na základě seznamu vybrané literatury). Kombinovaní studenti: seminární práce v průběhu semestru + zpracování a obhajoba závěrečného projektu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/VIKBB35